Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

Budapest-környék negyven községének élethalálharca a HÉV menetdíjuzsorája és lázító menetrendje ellen!

A Reggel a multheti számában megindult akciónk a HÉV tarifapolitikája ellen nemcsak Budapest környékének negyven községében keltett mélységes együttérzést, hanem a sorvadó környék százezernyi polgárán túl, szervezkedésre ösztönözte Budapest perifériáinak lakóit is, akiket a HÉV menetdíjuzsorája és elviselhetetlen menetdíjpolitikája szintén hosszú évek óta súlyosan érint, Európának a HÉV a legdrágább villamosa.

 

A HÉV a maga önző, Budapest környékének és Budapest perifériáinak fejlődésével, kívánalmaival mit sem törődő menetrend- és menetdíjrendszere olyan méretű elhatározott mozgalomra hívta ki az érdekelt polgárságot, amelynek, A Reggel akciójával karöltve, a sikere el nem maradhat!

 

Két év előtt tudvalevően a HÉV-et a székesfőváros  megvásárolta és a BSzKRt hatáskörébe utalta. A nyerészkedő magántársaságbóll közérdekű nagyüzem lett, de minden maradt a régiben. A HÉV ma is kerékkötője a környék és Budapest külső része fejlődésének: menetdíjuzsorájának, maradi, lelketlen menetrendjének gyökeres reformja érdekében egy lépés sem történt. Több min százezer dolgozó polgár türelmének húrjai pedig a végsőkig feszülnek, úgyhogy tartani kell az elpattanásuktól...

 

A Reggel élére áll annak a hatalmas mozgalomnak, amely a HÉV jobbágyságából fel akarja szabadítani a környék és a perifériák dolgozó polgárságát és vasárnap felkereste az érdekelt községek és közületek vezető férfiait, hogy nyilatkozzanak: mutassanak rá sérelmeikre és jelöljék meg a gyógyulás feltételeit. E tömör, tárgyilagos és rendkívül tanulságos nyilatkozatok itt következnek: Dr. vitéz Endre László, a gödöllői járás főszolgabírája:

 

- Járásom hat községének közlekedését látja el a HÉV. Statisztikát vezetek arról, hogy a községek fejlődése miként változik ott, ahol a MÁV és ott, hol a HÉV közlekedik. E statisztika lesujtó képet fest a HÉV tarifarendszerének nemzetpolitikai és gazdaságpolitikai hatásáról! Vannak MÁV-vonalmenti községek, amelyen 20 év alatt több, mint százszázalékos szaporulatot értek el, ezzel szemben a HÉV-menti községek meg sem közelítik ezt az eredményt.

 

Építkezés terén az összehasonlítás ugyanilyen kiábrándító - a HÉV terhére. Különösen rövidebb távolságokon a HÉV menetdíja elképesztően drága a közönség képtelen a viteldíjakat megfizetni! Jellemző példa erre, hogy a gödöllő-budapesti útvonal füzetjegye olcsóbb, mint a rendes menetjegy ára ugyanazon távolság háromnegyedére. Speciális gödöllői panasz: Budapest felé az utolsó villamos Gödöllőről már 21.52 órakor indul, ami azt jelenti, hogy ezután megszűnik a fővárosba való utazás egyetlen lehetősége.

 

Gömöri Győző igazgató, a Buda-Alsóvárosi Egyesület (Fehérvári út és környéke) elnöke:

- A fehérváriúti közlekedést kizárólag a vicinális HÉV bonyolítja le, még a környékbelinél is aránylag sokkal magasabb viteldíjjal és sokkal rosszabb menetrenddel. Amíg a BSzKRt-on például a kelenföldi pályaudvartól Pestszentlőrincig, vagy mondjuk a Hűvös-völgytől Újpestig a viteldíj 24 fillér, addig a Budapest belterületre eső Fehérvári úton egy hatfilléres kisszakasznak megfelelő útért 20, illetve 24 fillért kell fizetni.

 

Ha pedig az utas, mondjuk, a Fehérvári útnak a Horthy Miklós körtér közelébe eső egyik pontjától a Calvin térre akar jutni a BSzKRt-ra történő átszállással, akkor az átszállójegy 36 fillérbe kerül. A Fehérvári úton és környékén délelőtt és délután csak minden 20 percben megy a HÉV járata, míg az esti órákban sokszor háromnegyed óráig kell várakozni!

 

A HÉV az oka annak, hogy a Fehérvári út, amelyen a balatoni és az olaszországi autóközlekedés bonyolódik le, elhagyottabb, rendezetlenebb és piszkosabb, sokkal kevésbé fontos útvonalaknál...

 

Dibusz János, Rákosszentmihály főjegyzője:

- A HÉV teljesen megnyomorítja nagyközségünk fejlődését! Mikor a BSzKRt a HÉV tulajdonosa lett, mindenkiben felragyogott a remény és az egyenlő elbánás reményében bízva azt hittük, hogy a fővárostól hét kilométernyire fekvő Rákosszentmihály sem fizethet ezentúl 64 filléres uzsora viteldíjat! A HÉV tarifarendszere a környék lakosságának külön Trianonját jelenti!

 

Záborszky Nándor, Budafok polgármestere:

- Budafok városának fejlődése nincs arányban 300 éves multjával. E természeti szépségekben bővelkedő város minden adottsággal rendelkezik, hogy nagyszabású telepítési folyamatnak színhelyévé váljon. Erre különösen alkalmassá teszi a Duna közelsége, regényes dombjainak tabányszerű szépsége és az a pompás budai levegő, mely hegyeiből árad.

 

Csak egy baja van Budafoknak - drága a HÉV! Ezért állt meg a fejlődés, nincs építkezés, nincs munka - csak szükségmunka. Mert drága a HÉV. Lám: a 24 filléres BSzKRt-városok pár év alatt megsokszorozták lakosaik számát, ami érthető is. A HÉV-vonalak mentén ilyen folyamat kezdeményezésére gondolni sem lehet addig, amíg háromszoros menetdíjak vannak érvényben!

 

Körmendy Ékes Lajos ny. főispán, a Mátyásföldi Nyaralótulajdonosok Egyesületének elnöke:

- A mi községünknek az volna az óhaja, hogy a HÉV-vonalon csak a reggeli és esti órákban közlekedjenek teljes vonatok, a nap többi részében pedig csak egyes kocsik a BSzKRt rendszere szerint.

 

Kívánatos lenne, ha ezek a kocsik a Baross téren fordulnának, hogy ekként minden BSzKRt-kocsira legyen közvetlen átszállás. Ami a tarifakérdést illeti, a közönség véleménye az, hogy amennyiben a HÉV a viteldíjat leszállítaná, a forgalom megnövekedésében bő kárpótlást találna.

 

Moldován Ferenc, sashalmi ipartestületi elnök:

- A HÉV menetdíjak nemcsak rettenetesen drágák, de kárhozatos rendszerükben oktalanul következetlenek is. Erre példa: Cinkota-Nagyicce állomásról a HÉV-BSzKRt kombinált menettérti jegy ára 1,26 pengő, ugyanez a jegy Rákosfalva állomásáról 64 fillér, dacára annak, hogy csak 1 km a két állomás közötti különbség!

 

Más példa: Nagyicce a fővárossal határos, a befutó vonatok kerekeinek felerésze Budapest területét érintik, méltányos lenne tehát, ha idáig 24 fillrées jeggyel lehetne utazni - a ma érvényes 46 filléres díjszabással szemben!

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98