Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

Benz Patent Motorwagen-től a Mercedes Simplex 28/32 PS modellig

Benz Patent Motorwagen

 

Benz Karlsruhéban született 1844-ben, és ott is végzett a műszaki főiskolán. Elképzelései akkor válhattak realitássá számára, amikor Max Roséval Friedrich Wilhelm Esslingerrel 1883-ban megalapították a Benz & Co. Rheinische Gasmotorenfabrikot. A cég megfelelő hátteret nyújtott számára, hogy elképzeléseit megvalósítva megalkothassa saját fejlesztésű járművét. Nem egyszerűen egy motorizált kocsiról volt szó, műve a maga korában egyedülálló konstrukciónak számított. 1886. január 29-én szabadalmaztatta háromkerekűjét: hivatalosan is világra jött a világ első automobilja. (1-4. kép)

 

Műszaki adatok:

Modell: Benz Patent
Lökettérfogat: 954 cm3
Hengerek száma: 1
Teljesítmény (lóerő/kW) 0,75/0,5
Gyártás ideje: 1886
Darabszám: Egyedi darab / kísérleti autó

 

 

 

Daimler Stahlradwagen (acélkerekes autó)


Gottlieb Daimlernek a szakmai önállósodása előtti utolsó állomása a Köln elővárosában, Deutzban működő gázmotorgyár volt. Miután 1882-ben konfliktusba került a vállalat vezetésével, otthagyta az üzemet, hogy minden vagyonát és tettvágyát saját canstatti villájának kertjében létrehozott kísérleti üzemének áldozza. Wilhelm Maybachhal karöltve kitartó, aprólékos munkával addig javítgatták, finomították a négyütemű Otto-motort, amíg végül elkészült a beépítésre alkalmas kompakt motor. Nem sokkal később megszületett a világ első motorkerékpárja, a Daimler Reitwagen. Ennek továbbfejlesztett változata volt az 1886-ban elkészült, szintén közös munkájukat dicsérő - egyben a világon az első - négykerekű autó, mely tudtukon kívül szinte egy időben látott napvilágot Karl Benz háromkerekűjével.
Amikor a feltaláló és vállalkozó Gottlieb Daimler sok év kutató- és alkotómunka után 1890 novemberében megalapította a Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) vállalatot, a siker még jó darabig váratott magára. Az első öt évben 1000 motor, de kevesebb, mint 20 autó hagyta el cannstatti műhelyt. Daimlernek, valamint társának és közvetlen bizalmasának, Wilhelm Maybachnak ugyanis üzlettársaik ellenállásával is meg kellett küzdeniük, akik inkább voltak érdekeltek a motorok forgalmazásában, mintsem az autóüzlet felvirágoztatásában. Ennek ellenére Daimleréknek sikerült keresztülvinniük elképzeléseiket, és fáradozásuk meghozta gyümölcsét: 1900-ban a 344 dolgozóval pontosan 96 autót készítettek el. A korabeli kézi gyártási technológiát ismerve ennél nagyobb teljesítmény aligha lett volna lehetséges. (5-7. kép)

 

Műszaki adatok:

Modell: Daimler Stahlradwagen
Lökettérfogat: 565 cm3
Hengerek száma: 1
Teljesítmény (lóerő / kW): 1,5/1,1
Gyártás ideje: 1889
Darabszám: -

 

 

 

Benz Victoria

 

Állítólag a kormányzás problémájának megoldása felett érzett öröme, és az általa feltalált függőcsapszeges kormányzás volt az oka, hogy Benz a következő autókonstrukcióját Victoriának nevezte el. Első pillantásra e jármű megegyezett a többi korabeli autóval: elől és hátul egy-egy csillagtengelye volt.

A kerekek irányítására szolgáló, közepén elhelyezett függőleges kormányoszlop azonban egyértelműen megkülönböztette társaitól. A motor a szokásos módon, lendkerék segítségével indult be. A fatető alatt megbújó motor két lapos szíj segítségével forgatta meg az előtéttengelyt, ahonnan lánchajtáson keresztül történt az erőátvitel a hátsó kerekekhez. A 25 km/óra sebességhez bőven elegendő volt a két sebességfokozat. A hátramenetről ekkor még lemondtak. (8-9. kép)

 

Műszaki adatok:

Modell: Benz Victoria
Lökettérfogat: 1730 cm3
Hengerek száma: 1
Teljesítmény (lóerő/kW) 3/2,2
Gyártás ideje: 1892-1896
Darabszám: -

 

 

Az 1894-es évben Teodor Baron von Liebig azon kevesek közé tartozott, akik hogy anyagilag megengedhettek maguknak egy Benz Victoriát, intenzíven ki is használták azt. Baron akkor szerzett hírnevet magának szakmában, amikor autójával szülővárosából, a cseh Reichenbergből átment a Koblenz mellett fekvő Gondorfba. A 13 km/órás átlagsebességgel több volt, mint egyszerű kaland. Korabeli szemszögből nézve a közlekedéstechnika ugyan megbízható szinten állt már, ám nap mint nap újabb és újabb kihívások elé állította az autósokat. Egy túlfolyatott porlasztó, egy meglazult anya, vagy a gyújtás megfelelő beállítása könnyen fejtörést okozhatott az útra kelőnek. Benzint abban az időben csak drogériákban és gyógyszertárakban árultak, márpedig Liebig járműve pl. kb. 21 litert fogyasztott 100 km-en. Útja során kitérőt tett Mannheimbe Karl Benzhez, aki addig sem vállalkozott ilyen hosszú útra.

 

Műszaki adatok:

Modell: BenzVictoria
Lökettérfogat: 1990 cm3
Hengerek száma: 1
Teljesítmény (lóerő / kW): 4/3
Gyártás ideje: 1894-1896
Darabszám: -

 

 

 

Benz Velo

 

Benz már a Patent autónál rájött, hogy kanyarban egy négykerekű autónak stabilabb az úttartása, ám az addig alkalmazott kormányművet nem tartotta alkalmasnak a célra. 1893-ban találta meg a probléma megoldását, amikor is benyújtotta szabadalmát a függőcsapszeges kormányrendszerre. Ugyanabban az évben a chicagói világkiállításon már be is mutatta friss találmányával felszerelt autóját, a Benz Velót, mely azáltal vált híressé, hogy a világ első, sorozatgyártásban készült autója volt! 2250 mm-es hosszával a vas-megerősítésű, fakeretes jármű rövidnek volt mondható. Benz fekvő motort épített bele, amely eleinte párologtatós, később (ugyancsak saját tervezésű) úszós porlasztót kapott. (10. kép)

 

Műszaki adatok:

Modell: Benz Velo
Lökettérfogat: 1045 cm3
Hengerek száma: 1
Teljesítmény (lóerő / kW): 1,5/1,1
Gyártás ideje: 1894-1900
Darabszám: -

 

 

Mercedes Simplex 28/32 PS

 

Már az első Mercedes - a 35 PS típus - szenzációszámba ment az autógyártás történetében. Míg a korabeli autók többsége csupán egyfajta motorizált hintónak volt tekinthető, a hosszú tengelytávolságú, széles nyomtávú Mercedes az alacsony, stílusos karosszériával egészen más kategóriát képviselt. A kedvező képet tovább erősítette legendás győzelme a nizzai autóversenyen. Maga az amerikai milliárdos, Rockefeller is hamarosan a Mercedes törzsvásárlói körébe tartozott. A típusválasztékot kiegészítendő, a DMG két további Mercedes-modellt fejlesztett ki, melyek kényelmükkel és egyszerűbb kezelhetőségükkel hívták fel magukra a figyelmet. A modell ezért kapta a Mercedes Simplex nevet. Az első, 1902 márciusában elkészült darabot természetesen ebből is Emil Jelli kapta. (11. kép)

 

Műszaki adatok:

Modell: Mercedes Simplex 28/32 PS
Lökettérfogat: 5315 cm3
Hengerek száma: 4
Teljesítmény (lóerő / kW): 32/23,4
Gyártás ideje: 1901-1905
Darabszám: -

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98