Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A vonatkisiklás enyhítése

Az a sok szomorú vonat katasztropha, a melyek a legutóbbi időben gyorsan egymásután ismétlődtek, így nálunk a dorozsmai, megint felelevenítik azt törekvést, hogy védőberendezésekkel meggátolják azokat, vagy legalább enyhítsék káros következményeiket.

A balesetek leggyakoribb oka a vonat kisiklása, akár hibás váltóállás, akár sintörés, vagy a kocsi tengelyének törése miatt; azért érdekes Gericke német mozgóposta-kalauz találmánya, melylyel ilyen esetben a kocsi és vonat kataztropháját elháritani igyekszik.

A gondolat maga is érdekes rendkívüli egyszerűségével: minden vasúti kocsira keresztben egy sín elhelyezését ajánlja, úgy hogy ha a kocsi ezzel együtt tovább csúszik, míg a nagy surlódás folytán meg áll baj nélkül. Ezen a védősinen két fog úgy van elhelyezve, hogy a vágányról való lecsúszás lehetetlen.

Ezzel az egyszerű szerkezettel a porosz államvasutakon tettek kisérleteket s pedig igen jó eredménynyel. A próbakocsit 60 km. óránkénti sebességgel haladva mesterségesen kisiklatták, s 50 méternyi csúszás után megáll a nélkül, hogy valami baja esett volna.

Gerickének egy másik találmánya azután az, melylyel az ilyen kocsit pár (3-4) percz alatt ismét a vágányra tolják. A vágányon egy átmeneti sindarabot, melyet a mozdony mindig magával visz, csavarral megerősítenek s azután a mozdony rávontatja a kisiklott kocsikat a vágányra.

Mindenesetre üdvös, ha ily egyszerű módon meglehet akadályozni a vasúti balesetek legnagyobb részét.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98