Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A székely körvasút megnyitása

Az úgynevezett székely körvasútnak most megépített utolsó szakaszát október 28-án nyitották meg és adták át a forgalomnak nagy ünnepélylyel. A székely körvasút Mádéfalvánál ágazik el a sepsi szentgyörgy–gyimesi vonalból. A most megnyilt vonalrésznek Gyergyószentmiklós az első állomása, a honnan a vonat a Maros és Olt völgyet összekötve, halad Dédáig. Ezzel a négy székely vármegye Marosvásárhely, illetve Brassón keresztül közvetetlen bekapcsolást nyert az országos forgalomba. A megnyitásnak nagyon szép idő kedvezett.

Október 28-án reggel érkezett meg Brassóba a Szterényi József államtitkárt és kiséretét hozó különvonat. Az államtitkár kiséretében voltak: Marx János, a magyar államvasutak elnökhelyettese, Mikes Zsigmond gróf, Kállay Ubul és ifjabb Ugron Gábor főispánok, több országgyűlési képviselő, továbbá a kereskedelmi minisztériumnak, a magyar államvasutak igazgatóságának, a vasuti és hajózási felügyelőségnek és az érdekelt megyéknek képviselői.

Az új vonal első állomása Gyergyószentmiklós, hova a vonat 9 óra 35 perczkor érkezett. A pályaudvaron Orel Dezső polgármester üdvözölte az államtitkárt, a ki válaszában a többi közt azt mondta, hogy itt, Gyergyó talaján, a hol a székelység és örménység századokon át egy nemzetté tömörülve végezte nagy föladatát, folytatni fogják a kultúra munkáját ezentul is, az eddiginél hathatósabban, erősebben, dicsőségére a nemzetnek, hasznukra önmaguknak. Andory Sándor mérnök a műszaki kar nevében üdvözölte az államtitkárt. Ezután a helyi notabilitások fölszállottak a vonatra és tovább kisérték az államtitkárt.

A következő állomás Szárhegy volt, a hol Péterffy Lőrincz plébános köszönetet mondott Kossuth Ferencz kereskedelemügyi miniszternek, Szterényi József államtitkárnak és Sümegi Vilmos országgyűlési képviselőnek, hogy a székelység legfontosabb gazdasági érdekeinek kielégítéséről gondoskodtak e vasút által. Az államtitkát válaszában hangoztatta, hogy a vasút különösen a márványvadászatra nagyjelentőségű. A maga részéről hálás a Gondviselésnek, hogy a nemzeti kormány ezzel a kulturmunkával bucsuzhatik. A vonat ezután Ditró állomásra érkezett, a hol Ditró- és Gyergyó-Remete nevében Sibry Imre főbiró köszöntötte az államtitkárt.

A következő állomás Várhely, mely Csik- és Maros-Torda vármegyék határain fekszik. Az állomáson Simon Endre jegyző mondott üdvözlő-beszédet. Maroshévizen Urmánczy Nándor, a kerület országgyűlési képviselője mondott üdvözletet. Szterényi válaszában hangoztatta, hogy a székelyföld kulturális és gazdasági érdekeinek előmozdítása egyaránt kötelesség volt és kell, hogy a jövőben is legyen.

Gödmesterházán Pap Ferencz tanító volt az üdvözlő szónok. A következő állomáson, Palotaillaván a görök-keleti lelkész tört magyar nyelven, de igaz érzéssel hazafias beszédet mondott.

Az utolsó állomáson, Dédán, Csekme református esperes üdvözölte a vendégeket. Horváth Károly vasuti és hajózási főfelügyelő itt jelentést tett az államtitkárnak és kérte, hogy miután meggyőződött a vonal hasznavehetőségéről, adja át a forgalomnak. Az államtitkár rövid beszéddel, a kereskedelmi miniszter nevében megnyitottnak nyilvánította a vasutat.

Az államtitkár meglátogatta az ipari iskolát, majd küldöttségeket fogadott. Délután Bernády György polgármester teát adott a vendégek tiszteletére, este pedig a város adott lakomát Szterényi államtitkár tiszteletére. A lakomán az államtitkár kegyeletes szavakban megemlékezett Lukács Béláról, a ki elsőnek kezdte a székely vasutat és a székelyföld gazdasági fellendülésére irányuló mozgalmat.

Tolmácsolta Kossuth miniszter üdvözletét, majd a többi közt ezt mondta:
„Két szomoru lapja van közgazdaságunknak, az egyik a népesedés, a másik a halálozás. Sajnos, az egyikben nem vezet a székelyföld, de annyival inkább a másikban. Míg népesedés tekintetében a székelyföld mögötte marad az ország általános népesedési szaporodásának, addig sajnos, a halálozás tekintetében jóval nagyobb a számarány a székelyföldön, mint az országos átlag. Intő példa, vigyázzunk, nehogy a franczia nemzet sorsára jussunk, a mely az elnépesedés folytán a maga régi hatalmát sok tekintetben veszítette.

A ki ismeri és méltányolja azt a különbséget, a mely az iparos népesség szaporodása és a mezőgazdasági népesség szaporodása között van, a mely az ipari népesség és mezőgazdasági népesség szaporodása között létezik, az e nagy számadatból a székelyföld jövő kulturális és nemzeti kialakulásának képét megkonstruálhatja magának. Erős ipart kell teremtenünk a székelyföldön, egyrészt a kisipar tömörítésével és a százados multtal biró kisiparosság fölsegítésével, másrészt a gyáripar megteremtésével. Ezzel a székelység szaporodásának azt az útját nyitottuk meg, a melyet a multban elmulasztottak.”

Az államtitkár és kisérete este 11 óra 55 perczkor visszautaztak Budapestre.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98