Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A Karl Benz-féle Patent-Motorwagen - a világ első autója

Karl Benz, a Karlsruhe-i születésű mérnök a folyamatos fejlesztések embere volt. Az első, általa kifejlesztett stacioner benzinmotor egy egycilinderes kétütemű motor volt, amely 1879. szilveszterének éjszakáján futott először. Ezzel a motorral Benz olyannyira sikeressé vált, hogy egyre többet tudott álmainak szentelni, azaz, hogy egy könnyű, benzinmotor által hajtott autót építsen, melyben a futómű és a motor egy egységet képeznek.

Az 1885. évi Antwerpenben megrendezett világkiállításon tiszteletdíjat kapott az 1-10 lőerő teljesítményű Benz-motorért.
Amikor egy évvel később, 1886. január 29-én Benz gázmotorhajtású járművét a Szabadalmi Hivatalnál bejelentette, valószínűleg maga sem gondolta, hogy a DRP 37435 számú szabadalmi okirattal tulajdonképpen az automobil születési bizonyítványát tartja a kezében.

A világ első automobiljából, illetve annak továbbfejlesztett változatából kereken 25 példányt értékesítettek 1886 és 1894 között.

A minden automobilok anyjának tekinthető, 290 kg tömegű kocsit már egy négyütemű, 984 cm3 térfogatú, egycilinderes, belsőégésű motor hajtotta, a 0,9 lóerő pedig óránként 15 km megtételére tette képessé.
Ugyanezen év júliusában a Benz-féle háromkerekű Patent-Motorwagen megtette első hivatalos útját.
A városi napilap óriási dolognak tartotta Benz találmányát, és nagy jövőt jósolt a járműnek, mondván, megfelelő sebesség esetén, ez lehet az üzletemberek és a turisták majdani legolcsóbb szállítóeszköze. Sajnos a helyi rendőrség kevésbé volt megértő a feltaláló törekvését illetően, és bár Mannheim városában utazhatott járművével, a városfalon kívül ez tilos volt számára. Persze egyéb oldalról is érték kritikák  és hogy lelkesedése nem lankadt, abban nagy szerepe volt felesége kezdeményezésének is.

Egy javított kiadású járművel Bertha asszony fiai, Eugen (15) és Richard (14) társaságában, 1888-ban egy augusztusi napon  férje tudta nélkül megteszi az autózás történetének első távolsági útját, mintegy 180 kilométert. Kissé porosan, de épségben és rengeteg tapasztalattal gazdagodva tér haza az egész világ előtt bebizonyítván a motorhajtású autók létjogosultságát. Benz új lendülettel vetette bele magát a munkába, melynek eredménye egy négykerekű, tengelykormányzású automobil lett.

Ha nem is ennyire régi autókkal, de ennél hosszabb távot, hasonló rátermettséggel és lelkesedéssel kellett teljesíteniük a magyarországi Classic Csillagtúra résztvevőinek. 2003. márciusában ugyanis a Mercedes-Benz Classics Magyarország Egyesület megalakulásának köszönhetően - újjáéledt a klasszikus autók hagyománya, valamint megrendezésre került a márka első, klasszikus modelljeit felvonultató túrája is, mely a nagy sikerre tekintettel idén is várja a gyönyörű klasszikus autók szenvedélyes rajongóit.

http://www.auto.bme.hu/sajtotaj/mercedes/patent/patent.html

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98