Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

Pihenő mozdonyok

220,194
A MÁV gyorsvonati szolgálatra szerezte be az Ia osztályú,később 220 sorozatú mozdonyt,melyek közül az elsőt l881 április 23-án helyezték üzembe. A mozdony jól bevált típus volt,l881-1905 között 204 darabot gyártottak belőle. A típus utolsó darabját több,mint 60 évi szolgálat után 1952 októberében selejtezték ki. A 204 psz.mozdonyt 1900-ban gyártották.l952-től a MAHART csepeli kikötőjében teljesített szolgálatot. A mozdonyt 1988-ban építették újjá,és ekkor visszakapta eredeti pályaszámát.

490,056
A 490-es sorozat a MÁV keskeny nyomtávú vonalainak 1905-ben kifejlesz- tett egységmozdonya volt. A négy kapcsolt kerékpárú szertartályos moz- donyok kazánja fa-ill.széntüzelésre is alkalmas volt. A típusból 1950-ig összesen 142 darab épült,ennek közel a fele a MÁV vonalain teljesített szolgálatot. A mozdonyok különféle kivitelben készül- tek,és az idők során számos szerkezeti részüket korszerűsítették. A 490.056.psz.mozdonyt 1950-ben gyártották, és a balatonfenyvesi gazdasági vasúton üzemel.

424,124

Az első világháború útán a MÁV nemzetközi forgalmának ellátására olyan mozdonytípust igényelt,amely egyaránt vontathatott nehéz gyorsvonatokat, vagy gyorstehervonatokat. Erre a célra fejlesztette ki a budapesti MÁVAG-gyár(Magyar Királyi Állami Vasgyárak) a négy kapcsolt tengelyes univerzális mozdonytípust,amely a 424 sorozatjelet kapta. Az első 424 sorozatú mozdony 1924-ben készült el. Ez a típus a MÁV legjobban bevált fővonali mozdonytípusa lett. A mozdonyt az évtizedek során folyamatosan korszerűsítették, ennek során a teljesítmény javítására csillagfúvóval, kettős kéménnyel látták el. A mozdonyokat nagy méretű füstterelô lemezekkel is felszerelték. A 424-es mozdonyból 1924-1958 között a MÁV részére 365 darab,külföldi vasutaknak 149 darab épült. Jelenleg három üzemképes mozdony működik, a 424,009, 424,247. és a 424,287. pályaszámú.

376,649
1910-ben kezdődött meg a 376 sorozatú szertartályos mozdonyok gyártása, amely elsősorban kisebb méreteivel és tömegével,valamint 20 %-al kisebb teljesítményével különbözött a 375 sorozatú mozdonyoktól. A 376 sorozatú mozdonyok többféle szerkezeti kivitelben készültek. A mellékvonali személy- és tehervonati,valamint a fővonali tehervonati szolgálatban jól bevált mozdonyból 1910-1916 között 319 darab készült.

520,075
Az 520 sorozatú mozdonyokat az 1960-as évek elején szerezte be a MÁV a Szovjetunióból. Az eredetileg hadi célokra készült német 52 sorozatú mozdonyt 1942-1945 között gyártották,és egy részük jóvátételként került a Szovjetunióba. A mozdonyokat néhány évi üzemre tervezték,és azok emiatt egyszerű szerkezeti kivitelben készültek. A mozdonyokat a lehető legkeve sebb színesfém felhasználással építették. További érdekességük,hogy mindkét menetirányban azonos sebességgel közlekedhettek. A mozdonyok a MÁV-nál tehervonatokat továbbítottak és nehéz tolató szol gálatot láttak el.

411,118
A második világháború utáni nehéz helyzetben igen kedvező volt a MÁV számára,hogy 1947-ben lehetősége nyílt 510 darab amerikai mozdony megvá sárlására. A 411-es volt a MÁV legnagyobb darabszámú külföldi gyártású mozdonysorozata. A mozdonyokat a MÁV a hazai igények kielégítésére jelen tős szerkezeti átalakításokkal tette alkalmassá. Vontatási feladatuk első sorban a tehervonatok továbbítása és tolató szolgálat volt,de néha felhasz nálták személyvonatok továbbítására is.

601 sor.

Az 1910-es évek elején a MÁV hegyi vonalain, Fiume és Ruttka felé a teher forgalom élénkülése szükségessé tette a tehervonatok tömegének növelését. A MAV az említett vonalakra a MÁV gépgyárban megrendelte a 601 sorozatú Mallet-rendszerű mozdonyokat,amelyek közül az elsöt 1914-ben helyezték üzembe. Ez a mozdony építésének idején Európa legnagyobb szerkocsis mozdonya volt. A mozdony sík pályán 30 km/h sebességgel 2600 tonna tömegű tehervonatot továbbított. A mozdonyból 1914-1921 között 60 darab készült a MÁV,3 darab a Török Keleti Vasút részére.

301,020
Az 1910-es évek elején a MÁV egyes fővonalain a növekvő utazási igények miatt 10-11 négytengelyű kocsiból á11ó,90-100 km/h sebességű gyorsvonatok közlekedtetése vált szükségessé. Erre a vontatási feladatra a MÁV meg rendelte a 301 sorozatú mozdonyt,melynek első példánya 1911-ben készült el. A mozdony építésekor Európa egyik legnagyobb teljesítményű és legszebb gyorsvonati gőzmozdonya volt. A mozdony négyhengeres kivitelben készült, a külső hengerek a második, a belső hengerek az első kerékpárt hajtották meg. A mozdonyból 1911-1914 között 22 db épült.

335,095
A MÁV a tehervonati forgalom ellátására szerezte be a III. osztályú, később 335 sorozatú mozdonyokat. A típusból a bécsújhelyi G. Sigl mozdony gyár 233 barabot gyártott. Ilyen típusú volt az első Magyarországon gyártott gőzmozdony is. A budapesti MÁV Gépgyárban 18 db épült. A 269-es pályaszámú mozdony,melyet 1870-ben gyártottak, világviszonylatban is egyike a leg öregebb üzemképes gőzmozdonyoknak.

341,012
A Budapest-Pécsi Vasúttársaság a berlini Wöhlert-mozdonygyártól vásárolt 16 db ilyen típusú mozdonyt.l889-ben a BPV államosításakor a MÁV a mozdo nyokat átvette és 341 sorozatjellel látta el. Az 1026-os pályaszámú mozdony 1959-ig teljesített rendszeres szolgálatot a MÁV-nál. A mozdonyt 1985-ben építették újjá.

370,011
A mellékvonalak forgalmának ellátására építette a MÁV Gépgyár az Va osztályú mozdonyokat,melynek első példánya 1898-ban készült el. A mozdonyból a MÁV 139 darabot szerzett be. A 7111-es pályaszámú mozdonyt 1902-ben építették, későbbi pályaszáma 370,011 lett. A mozdonyt 1959-ben selejtezték,l988-tól felújítva a MÁV nosztalgia mozdonypark része lett.

377,041
A XII. osztályú (később 377 sor.) mozdonyt 1884-ben tervezték Kordina Zsigmond,a neves gőzmozdonytervező vezetésével. A mozdonytípusból összesen 531 darabot építettek. A mozdonyok elsôsorban mellékvonalakon továbbítottak személy- és.tehervonatokat,de felhasználták tolatószolgálatra is. A 765-ös pályaszámú mozdonyt 1886-ban gyártották.l947-1955 között az ausztriai Waagner-Biro cég,l959-től 1985-ig az Ácsi Cukorgyár üzemi mozdonya volt. A mozdonyt 1988-ban újjították fel.

375,562
A TV osztályú,késöbb 375 sorozatú mozdony kifejlesztését az tette szükségessé,hogy a magyar mellékvonalak megnövekedett forgalmának kiszolgálására a meglévő mozdonytípusok elégtelennek bizonyultak. Az első mozdonyt 1907.október 9-én helyezték üzembe. A típus a magyarországi mellékvonalak legelterjedtebb mozdonytípusa lett. Több,mint 50 évig volt gyártásban,s ez alatt összesen 624 darab készült. Az 1959.márciusában forgalomba állított 375,1032 pályaszámú mozdony volt az utolsó Magyarországon gyártott gőzmozdony.

324,540
A MÁV fővonali személyforgalmát lebonyolító kiöregedett mozdonyok pótlására a MÁV Gépgyár 1909-ben fejlesztette ki a IIIu osztályú,később 324 sorozatú mozdonyt. A típusból összesen 905 darabot gyártottak. A Trianoni békeszerződés következményeként nagyszámú 324 sorozatú mozdony került szomszédos országok vasútjainak tulajdonába. Az üzemképes állapotban megőrzött 324,1564 pályaszámú mozdony eredetileg 324,540 pályaszámmal üzemelt 1961 végéig,amikor főmühelyi nagyjavítás során hegesztett kazánt és új pályaszámot kapott.

302,610
A Déli Vasút 109 sorozatú mozdonyai gyorsvonati szolgálatra épültek. A mozdonyokból az első világháború végéig 51 darabot szereztek be a floridsdorfi mozdonygyárból. A MÁV a mozdonyokat 302 sorozatjellel vette állományába. A típus utolsó mozdonyát 1969 áprilisában selejtezték. A 109.109 számú mozdonyt 1917-ben gyártották Floridsdorfban.l967 szeptemberében selejtezték,majd 1986.április 2-ra,a Buda-Kanizsa vona megnyitásának 125 éves évfordulójára állították helyre.

275,034
A MÁVAG gyár 1928-ban fejlesztette ki a 22 sorozatú könnyű szertartályos mozdonytípust,amely alkalmas volt arra,hogy mellékvonalakon könnyű személyvonatokat továbbítson.Emellett felhasználták őket könnyű gyorsvonatok vontatására is. l48 darab ilyen típusú mozdonyt gyártottak a MÁV részére. A MÁV mozdonyait 1957 augusztus tól 275 sorozatjellel látták el. A 275,034 pályaszámú mozdonyt 1929-ben gyártották,és 1985 óta a MÁV nosztalgia mozdonyparkjának része.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98