Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A mozdonyok kéményéből jövő füst lecsapódásának megakadályozása

A gőzüzemű vontatásnak egyik kellemetlen kisérő jelensége a füst. Az utasnak kellemetlen, azonban a mozdonyvezetőt azonfelül a sátor mellett lecsapódó füstgomolyag a szabad kilátásban is akadályozza. A füst okozta kellemetlenségek kellő füstemésztő berendezésekkel elháríthatók volnának, azonban ez a probléma még ezideig megoldva nincsen.

 

Általában laikus körökben az a vélemény, hogy a haladó mozodnnyal szemben fellépő légáramlatok seprik, illetőleg surolják a mozdony felületeit, pedig a mozdony különböző felületein légörvények keletkeznek, melyek egész különleges természetűek. Ha az atmosferikus viszonyok kedvezőtlenek, akkor a füst visszaverődése olyan, hogy egész füstkoszoru keletkezik a mozdonyvezetői sátor mellett.

 

A francia Campagnie d'Orleans vasut a Saint Cyr katonai intézet aerotechnikai osztályával közösen kisérleteket végzett aziránt, miképen lehetne a füst lecsapódását megakadályozni. Az Orleans vasut aerodínamikai uton iparkodott a mozdonyból kijövő füst helyes irányításának problémáját megoldani, vagyis olyképen módositani a levegő áramlását a mozdony mentén, hogy a levegőáram barázdáiba bekerülő füst nem takarja el a jelzéseket a mozdonyvezető elől.

 

A tényezők, melyek a füst visszaverődését okozzák, oly különbözők, hogy eredmény elérése érdekében laboratóriumi kisérletek látszottak a legcélravezetőbnek. A kisérletező vasut egy Pacific typusu mozdonyt készíttetett 1:10 léptékben, ezen tanulmányozta a füst vissazverődését olyképen, hogy a füst és szél sebességét relative változtatta. A széleskörü kisérletekben részt vettek a "L'office national des recherches et inventions" (a kutatások és találmányok nemzeti hivatala), mely rendelkezésre bocsátotta az intézet kinematografiai felszerelését.

 

A laboratóriumi kisérleteknél a kis mozdony kéményéből jövő füstről és annak további utjáról mozgófényképfelvételeket készitettek. A cél tehát, amely felé törekedtek, az volt aerodynamikai szempontból, olyképen módositani a mozdony körvonalait, hogy a légörvények oly légáramlatokkal helyettesíttessenek, melyeknek szálai megfelelő irányban vezettetnek.

 

A légörvények kiküszöbölése céljából ugy a kémény körül, valamint a mozdony hengeres része körül különböző lemezeket helyeztek el, utóbbiak a hengeres részen tul előre nyultak. A kémény köré elhelyezett lemezek kevés eredménnyel jártak, azonban az oldalt elhelyezett szélirányító lemezek (a francia joues laterales - oldalpofáknak, - a német Windtleitbleche - szélirányító lemezeknek - nevezi a szél terelésére szolgáló lemezeket) a szél örvénylő ellenárama helyett, a szélnek egy felfelé irányban való áramlását idézik elő, mely áramlás a mozdony oldalát söpri és megakadályozza a füst lecsapódását.

 

A tapasztalat igazolta, hogy célszerübb egy széles keresztmetszetű, kisebb sebességü felfelé haladó légáramot előidézni, mint egy kis keresztmetszetű nagysebességüt. A szélirányitó lemezek dacára, légörvények keletkeznek a kémény, gőzkúp és homokszóró tartány mögött, a két utóbbi légörvényt olyképen küszöbölik ki, hogy a gőzkúpot, valamint a homokszórót közösen befödik.

 

A kisérletek eredményekép az Orleans vasut a Pacific typusu mozdonyokat szélirányító lemezekkel szerelte fel, a gyakorlat a laboratóriumi kisérleteket igazolta. Ilyen szélirányító lemezeket láttunk osztrák mozdonyokon, továbá a német Reichsbahngesellshaft mozdonyain.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98