Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

Rádió a MÁV személykocsikon

A magyar ész ismét hatalmas kezdeményező lépéssel viszi előre a magyar kultura zászlaját. A rádió bevezetésével több külföldi vasut foglalkozik, de a MÁV lesz az első, amely vonatjain, még a személykocsikon is, minden ülés fölött rádióval szórakoztatja az utasait.

 

A magyar Államvasuti Rádiótársaság végzi e munkát, melyben a MÁV a legnagyobb megértéssel támogatja. A társaság mérnökei az utolsó hónapokban több próbautat tettek meg a már felszerelt kocsikon. Szakemberek véleménye szerint ezeken az utakon a rádió tökéletesen működött, mert még olyan percekben is, amikor a távoli külföld légköri zavarok miatt nem volt tisztán hallható: Budapest, Bécs, azonfelül a Rádiótársaság saját leadásai teljesen és tökéletesen érvényesültek.

 

Örömmel konstatálható, hogy nincs többé unalmas utazás a vasuton, mert amellett, hogy az idő összehasonlíthatatlanul gyorsabban mulik majd, művelődünk, tanulunk, egyszersmind szórakozunk is. Az Államvasuti Rádió Társaság sok embernek kenyeret, megélhetést fog adni és nemzetgazdaságilag is a vasuti rádió üzembehelyezése uj jövedelmi forrás megnyitását jelenti. A rádió ma még nem tökéletes műszer, légköri zavarokat kiküszöbölni teljes biztonsággal nem tud.

 

A vasuti rádió azonban oly tökéletes gépek és műszerek birtokában  van, hogy ugyszólván teljes biztonsággal tud hangversenyeket, felolvasásokat, híreket stb. közvetíteni. A robogó vonat egyenletes és ritmikus zaját a szakaszban ülő utas az első percekben megszokja és arról alig vesz tudomást. Csukott ablakok mellett viszont semmi különösebb zavaró zaj nem hallható, ha az utas fejhallgatót tesz fel.

 

Az Államvasuti Rádió minden igyekezetét arra fordította, hogy lehetőleg szép nivóju előadások zavartalan leadását biztosítsa. Nemcsak szórakozás, hanem kulturális szempontból is rendkívül fontos a rádió, amelyen keresztül nemcsak a hallgató műveltsége, intelligenciája, hazafisága fejlődik, hanem egyuttal az illető elevenen bekapcsolódik a modern civilizációba.

 

A külföld ma már élénk figyelemmel kiséri az Államvasuti Rádiót és számos külföldi társaság lépett e nagyszerü magyar ujitás megvalósítóival érintkezésbe.

 

Az Államvasuti Rádió Társaság elnöke gróf Csáky Imre ny. külügyminiszter; alelnöke dr. báró Radvánszky Béla, vezér- és ügyvezető igazgatója, Lőw Zoltán. Ez utóbbinak érdeme a vállalat megteremtése. A MÁV igazgatóságának megértő és támogató magatartása nélkül az elért sikerek természetesen elképzelhetetlenek.

 

Eddig több, mint száz vagont szerelt fel a dunakeszii főműhely és e szerelési munkálatok iskolapéldái a modern rádiószerelésnek. Kiváló gondolataival, fáradhatatlan munkásságával és buzgó tevékenységével az Államvasuti Rádió Társaság alelnöke, dr. báró Radvánszky Béla is nagyban hozzájárult az elért eredményekhez. Az Államvasutak a rádiót nemcsak a személykocsikon, hanem minden nagyobb állomás várótermébe is be fogják vezetni.

 

Mint már fent említettük, az Államvasuti Rádió Társaság nagyszámu személyzetet alkalmaz, amely szigoru fegyelem alatt fog állani és akár csak a MÁV személyzete, ízléses uniformist kap, melyet szolgálati ideje alatt köteles lesz hordani. A szolgálati pragmatika most van sajtó alatt. A törzskart főmérnökök és mérnökök képezik, míg a személyzet zöme, rádiókezelőtiszt és rádióügyelőtisztekből áll.

 

Előbbiek a műszer mellett dolgoznak, míg utóbbiak az utazóközönséget szolgálják ki. Az Államvasuti Rádió vezetősége gondoskodott a személyzet kiválasztásánál arról, hogy az kellő műveltségű legyen, több nyelven beszéljen és az utazóközönségnek rádióügyekben udvarias módon álljon rendelkezésére.

 

A társaság célja az, hogy ugy a külföldiek előtt, mint itthon bebizonyítsa, hogy egy pillanatig sem téveszti el szem elől a főcélt, a magyar kultura s a magyar civilizáció terjesztését. Ezért propaganda- és művészeti osztályának vezetésére egy kiváló művészt hívott meg.

 

Míg a rádiógépek kezelése csupán elsőrangu műszaki embereket igényel, addig eleinte a közönség kiszolgálása okoz gondot. E téren is teljesen amerikai rendszerü egyszerűsítések lepik majd meg az utazóközönséget. Minden komplikáció nélkül jut az utas a fejhallgatóhoz, melyet alacsony díjazás mellett vehet majd igénybe.

 

Az Államvasuti Rádió előreláthatólag október hó folyamán nyílik meg a budapest-hegyeshalom-wieni vonalon. Röviddel azután Budapest-Miskolc-Sátoraljaujhely, utána Budapest-Debrecen-Nyíregyháza, majd lassanként összes fővonalaink kapcsolódnak be.

 

Miután az osztrák vasutak rádiókoncessziója is a Magyar Államvasuti Rádió kezében van, már a megnyitáskor rádióink Wienig mennek és vissza. Minden valószinűség megvan arra, hogy a mi  rádióink, a mi iniciativánk, a mi szisztémánk, lassankint Európa többi államaiba is bevonul.

 

Nem nehéz elgondolni, hogy hazafias propaganda szempontjából ez mit jelent. Büszkén gondolunk rá, hogy a Magyar Királyi Államvasutak az első vasut, melyen ez a nagyszabásu gondolat a legpraktikusabb formában valósul meg.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98