Dtum
Login with Facebookk
Kincskeres

A hatvani uj erősáramu biztositóberendezés

Irta: Plugor Sándor Máv. mérnök, távirdaintéző

 

Egy éven át tartó csendben folytatott céltudatos munka után elkészült és ez év augusztus havában üzembe került Hatvan állomás uj legmodernebb erősáramu biztosítóberendezése.

 

Felületes külső szemlélő talán nem is sejti, hogy mily nagy az a különbség, melyet egy ilyen villamos motorokkal gombnyomásra működő tökéletes berendezés jelent nemcsak azzal a primitív állapottal szemben, amikor a helyszínen kézzel állítható váltók állítgatásához esőben, hóban, sötétben, mozgó vonatrészek között egyenként kellett odaszaladni, hanem még a ma általában használatos - és, egyébként tökéletes biztonságot nyujtó - mehanikai  berendezésekkel szemben is, ahol szintén központból kezelik ugy a váltókat, mint a jelzőket, de nem villamos motorokkal, hanem emeltyűk állításával kézierő utján.

 

Első pillantásra legfeljebb a Budapest felőli oldalon felépített modern külsejű emeletes I. sz. állítóközpont tünik szembe, de hogy belsejében a kapcsológomboknak, színes jelzőlámpácskáknak, érintőszerkezeteknek és bonyolult áramköröknek milyen szövevényesnek látszó tömege van, ezt csak behatóbb szemlélés és tanulmányozás deríti fel, az egyes szerkezeti részek és különféle áramkörök szerepét meg is érteni már szakember elmélyedése szükséges, esetleges zavar okát felkutatni, helyét megtalálni és gyorsan elhárítani már a szakértőtől is gyors áttekintést, fegyelmezett elektrotechnikai gondolkodást és gyakorlottságot követel.

 

Az állomáson ezideig Siemens-rendszerü jelzőblokkos mechanikai állitásu berendezés volt, mely négy évtizedes szakadatlan üzem és az állomás vágányhálózatának többszöri bővítése következtében igen elhasználódott és szűknek bizonyult. Előtérbe nyomult tehát az egész biztosítóberendezés kicserélése és a választás a külföldön ujabban elterjedt erősáramu villamos motorokkal működtetett elektrodinamikus berendezésre esett, mely a mi viszonyainknak és szokásainknak megfelelő alakban készült el.

 

Modern nagyvasut állomásán a vonatforgalom és mindennemű helyi vonatmozgás a felelős forgalmi szolgálattevő tudtával és rendelkezései alapján történik, kinek engedélye nélkül az állomásba vonat be nem jöhet, onnan ki nem haladhat. Az állomás bejáró vonatokkal szemben a bejárati jelzőkkel van fedezve, ezeknek Megállj-állást ugy az irodai készüléken, mint az állítóközpont készülékén vörösfényü kis karellenző jelzőlámpák mutatják, induló vonatok pedig a csak a kijárati jelző Szabad-jelzése mellett járhatnak ki.

 

Ezeket a jelzőket az állomás végein levő állítóközpontokból kezelik akkor, ha vonat közeledik, egyébként azok mindig Megállj-jelzést mutatnak és ebben a helyzetükben el vannak zárva, állítani csak akkor lehet azokat, ha a forgalmi szolgálattevő az irodai blokk-készülék megfelelő beállításával erre engedélyt ad, azaz az állítóközpont készülékét a zár alól villamos uton feloldja.

 

Hogy a vonatforgalom biztonsága a világítási áramszolgáltatás hirtelen jött zavara esetén se legyen veszélynek kitéve, a bejárati jelzők még külön szükségvilágításra is átkapcsolhatók. Ez a szükségvilágítás egyenárammal történik és a 120 voltos állítóáramot és a 30 voltos ellenőrzőáramot szolgáltató akkumulátortelepek soros kapcsolásu kombinációjával elérhető 150 volt feszültségű áram felhasználásával történik.

 

Ha hirtelen támadt világítási zavar keletkezik, a távolabb fekvő bejárati jelzők és előjelzőik világításának biztosításával az állomást sötét bejárati jelző mellett esetleg megtörténhető vonatbeszaladás ellen védjük meg ezáltal. Ez a szükségvilágítás a rendes világításhoz képest egy árnyalattal csekélyebb fényerejű és nem villogó, hanem nyugvó fényű.

 

Ugy a Budapest felőli ujonnan épített I. sz., mint a Salgótarján felőli kibővített és átalakított régi II. sz. állítóközpont épülete melegvíz, illetve alacsonynyomásu gőzfűtési berendezéssel van ellátva.

 

Hazánkban villamos motorokkal működtetett, ugynevezett elektrodinamikus biztosítóberendezés legelőször mintegy 20 évvel ezelőtt a Magyar királyi államvasutak Rákos állomása Budapest felőli oldalán létesült, melyet a háboru végeztével átalakítottak. Ujabb ilyen berendezés létesítésére nem került sor egészen a legutóbbi évekig, mikor Miskolc állomáson készült el a legmodernebb kivitelű első teljes ilyen berendezés, most pedig Hatvan állomáson került üzembe a második, mely ezidőszerint a legnagyobb ilyen berendezés hazánkban.

 

1927 év folyamán a Duna-Száva-Adria vasut is létesített kísérletképen egy kisebb ily berendezést Balatonszemes állomáson, mjd Székesfehérvár állomás átalakításával kapcsolatban ez év folyamán itt is egy két állítóközpontos nagy berendezés készült, melynél külföldi legujabb mintára már nem erőművi mozgatásu karos és tárcsás alakjelzők, hanem fényjelzők vannak alkalmazva. Erősáramu biztosító-berendezés ezidőszerint is készül Budapest-Ferencváros és Budapest-Kelenföld állomásokon, több állomáson való létesítése pedig tervbe van véve.

 

Valamennyi itt felsorolt uj erősáramu biztosítóberendezést a Telefongyár R. T. hazai gyár készítette magyar földön, magyar mérnöki tervező ész és magyar munkáskezek segítségével.

 

A hatvani erősáramu biztosító-berendezés létrehozása és tervezése a Magyar királyi államvasutak igazgatóságának biztosítóberendezési osztálya részéről Dávid Ferenc főintéző, a Telefongyár R. T. részéről a tervezés és gyártás vezetése Báthory Elemér gépészmérnök, igazgató és Földes Dezső főmérnök érdeme, a megépítés és szerelés nehéz munkájának vezetése Illyés Ferenc máv. felügyelő, távirdaintéző nevéhez fűződik, a részletmunkák elvégzésében pedig Plugor Sándor máv. mérnök tevékenykedett.

 

A kábelfektetetési, szerelési munkákat a vonatforgalom legcsekélyebb zavarása nélkül kellett elvégezni, közben a régi biztosítóberendezés üzemben volt mindvégig és csupán a legutolsó hónapban a váltóállítószerkezetek szerelésének megkedésével kellett azt kikapcsolni, hogy majdnem egy emberöltőn át viharos időkben teljesített szolgálatai után átadja helyét a korszerű uj berendezésnek, amelyet minden ízében a villamosság ural és amely tökéletesség és pontos kivitel dolgában teljesen egyenlő színvonalon áll bármely ország ipara által előállított efféle szerkezetekkel és a magyar elektrotechnikai ipar világszerte elismert magas színvonalát hirdeti.

Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
1946. október
47 %
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98