Tüz a hajón

Alul, oldalt, mindenütt víz fogja kerül a hajót, s mégis hány hajó pusztult el a tüz rettenetes erejétől? Képünkön egy nagy óceán hajót mutatunk be, amely a kikötőben állva pusztul a tüz támadásától, s itt láthatjuk, hogy a kikötők tüzoltó hajói mint igyekeznek óriási vizsugaraikkal gátat vetni a romboló elem terjedésének. A hajótüz mindig veszedelmes, sokkal veszedelmesebb, mintha szárazföldi alkotmányt támad meg a tüz, mert a tüzfészekhez jutni sokkal nehezebb a hajónál s a mentésnél az emberek nem tudnak a hajón kívül elhelyezkedni, gátlóul állván előttük a víz, amelynek nincsenek gerendái.

És mennyivel nagyobbra emelkedik a tüzveszedelem, ha az a hajót nyilt tengeren támadja meg. Régebben a föltámadt hajótüzellen alig volt védekezés, ma azonban olyan csudás berendezések állnak utjába a tüz pusztitásának, hogy a hajó tüz védelmi fölszerelése valósággal látványossága a technikának.

Mindenekelőtt a hajó épitésében gondolnak már arra, hogy az esetleges tüz a hajótestnek csak azt a részét veszélyeztesse, ahol támadt. E célból keresztaknákat épitenek be a hajóba, melyek éghetetlen anyagból készülnek, s a kormányhidról kezelhetők. Ezekkel a hajó még tüzmentes részei el vannak zárva a tüz szinhelyétől. Az ismét természetes, hogy a hajótest maga acél és avatott faanyagból készül, amely ép ugy, mint az acél, csaknem éghetetlen. A hajó tüzfészke a szénraktár, amelynek gázfejlesztő képessége gyakran okozott már tüzet.

Itt a kellő szellőztetésről gondoskodnak, de akképen, hogy friss levegő is el van zárva, nehogy az önmagától való meggyulladás megtörténhessék. A hajón mindenütt vizvezetékmű segélyével tüzoltókészülékek vannak elhelyezve. Ezeket a gőzgép ereje látja el vizzel. Minden helyiségben tüzjelző szerkezet van, amelyet bárki, aki a tüzet észreveszi kezelni köteles.

Van ezeken kívül hatalmas központi vizömlesztő szerkezet, olyan gépezet, amely a tüzben álló hajórészeket víz alá tudja sülyeszteni, végül kézi tüzoltó készülék, amely gázfejlesztő hatásával oltja el a tüzet. Ez a Clayton-készülék, amelyet ma már minden óceánjáró hajó százával helyez el a hajó minden részében. A készülék áll kénessavból és nitrogénből, s ennek oltóképessége óriási. A tüznek 2000 fokig ellentállt. Ebből a gázból erős fuvók segélyével a szükséges mennyiséget a tüzbe vezetik, s az ott formálisan megfojtja a tüzet. Mindezeken felül a hajó legénysége mind kiképzett tüzoltó, föl vannak szerelve füstelleni sisakos ruhákkal. A hajó tüzoltóság épen ugy tart tüzoltó gyakorlatot, mint a szárazföldi.

E berendezésekhez azonban még a fegyelmezettség is hozzátartozik.
A legaktuálisabb téma e pillanatban a hajók pusztulása. Az U hajók lövegei is gyakran okoznak tüzet, s a légjárómüvek is tüzzel pusztitják a vizhez kötött ellenségeiket. Mióta a hajózás gőzgéppel történik (több mint kétszáz éve) kétszerannyi hajó nem pusztult el tüz és löveg által, mint a mai háboru nyolc hónapja alatt. A nyilt tengeren alig van menekülés, de lehet menteni, erről csak a kikötőben álló hajóknál beszélhetünk.