A legnagyobb furógép

A mostani időkben a „legnagyobb jelző hozzátartozik az eseményekhez. Ma mindenből a legnagyobb kerül teritékre. A legnagyobb hadsereg, a legnagyobb ágyu, a legnagyobb hajó, a legnagyobb csata, s ami különösen érdekel.: a legnagyobb győzelem. Minden másban vezetnek ellenfeleink: nekik van a legnagyobb szájuk, övék a legnagyobb flotta, övék a legnagyobb hadsereg, a mienk a legnagyobb ágyu, s ebben azután benn van a legnagyobb győzelem is.

De a világháború kitörése előtt a hadihajók nagyságának fokozása votl a biztosítéka a tengeri erőfölénynek, mióta a mi tengeralatti kis hajóink előtt a legnagyobb hajó sem tud megállani, megváltozott a helyzet: a tengerészeti szakértők bejelentik, hogy alkonyodik a legnagyobb csatahajók napja.

Mérhetetlen kincs válik értéktelenné nemcsak azon réven, hogy csaknem száz darab olyan hajója van a világnak, amelyeknek darabja 60-100 millió koronába kerül, hanem azért is, mert e nagy költségü hajók építésére még nagyobb költségü berendezéseket létesítettek. Ilyen a brooklyni (NewYork mellett) hajóépítő dokk is, amelyben a képen látható a világ legnagyobb fúrógépét szerelték föl nem is sokkal a világháboru kitörése előtt.

E gépet arra használják, hogy vele azokat a hatalmas méretű páncéltornyokat burkoló páncéllemezeket készítsék el, amelyek a 14 és 16 hüvelykes (36.82 és 12.08 cm.) hajóágyu óriásokat hordják. E géppel munkálják meg a páncéllemezeken végzendő furásokat, s ugyanezzel a géppel furják az óriási gőzturbinák hengernyilásait. A gép több, mint 300 tonna tehát több mint 300.000 kilogramm. Az asztal magassága a furókat tartó kereszttartóig négy méter, amely méret képen baloldalon álló ember alakjából is szemléltethetően kitűnik.

Az asztal sulya 90.000 kilogramm, s egyébként is nagy mérete szükségesé tette, hogy három darabban öntsék meg. Igy azután a kerek lap középső része, magja az egész forgó asztalnak. E mag sulya 12.000 kilogramm, a külső két rész egyenként 35-35.000 kilogramm, ugy vagy együtt véve 112.000kilogramma sulyuk. A teherbirásuk 100.000 kilogramm és ezt a sulyt a kuposhengereken való excentrikus forgási képességgel, beágyazott körsinen helyezik a legkönnyebb emberi erő segélyével a szükséges furó alá. A kereszttartó elektromos árammal sülyeszthető és emelhető.

Az oldalán két nagy hajókormányszerű kerék látható, amelyek mellett két függőleges oszlop van elhelyezve. Ez a két olszop a két acélfuró, amelyeket a nagy kormánykerekek segélyével az asztalhoz közelebb és attól távolabb lehet vinni. Az acélfúrórudak végein van a furófej. A furók forgatását, általában a furási üzemet az elektromosság látja el, csupán csak az asztal forgatását és a furók beállítását végzi emberi kéz. Most már azonban nem probléma többé a nagyméretü páncéllapok kikészítésének módja. A világháború után a hadviselő felek a legnagyobb hevességgel fognak a kisebb és nagyobb méretű tengeralattjáró hajók épitéséhez. A világháboru után sok ilyen dolog kerül muzeumba. Egy egészen uj világ keletkezik