Elektromos tolószék

Egy svájczi elektromobilgyár igen egyszerű és aránylag olcsó járművet hozott forgalomba, a mely különösen most a sok ezer megrokkant katonának nagyon jó szolgálatot fog tenni.
Kísérő által működésbe hozott tolószéket, a melyben magával tehetetlen beteget szabad levegőre szoktak vinni, lépten-nyomon láthatunk, de önműködő tolószékről, melyet maga a beteg könnyen kezelhet, eddig nincs tudomásunk. Csak az elektromos energiának köszönhetjük, hogy a jelzett irányban működő tolószék is áll immár rendelkezésünkre.

Az elektromos tolószék lényegében accumulatorkokkal táplált székformájú, együléses kis elektromobil, a mely igen egyszerűen és kényelmesen kezelhető. Külsőleg párnás támszékhez hasonlít, a mely két nagy oldalkereken és elől egy nagy kormánykereken nyugszik. Az indítás emeltyű segítségével megy végbe, a mely egy kormányrúd közvetítésével az elől levő kerékkel van összeköttetésben. A kormányemeltyűvel összefügg a kontroller, a mely a szék előre vagy hátrafelé való mozgatását teszi lehetővé. Úgy az emeltyű, mint a kontroller tetszés szerint jobb vagy ball kézzel hozható működésbe. Ez a berendezés igen előnyös az egykarúakra vagy azokra nézve, a kik egyik karjukon megbénultak. A szerint, a mint a beteg jobb- vagy balkezet ép, a szék berendezése is más.

Vagyis kétféle elektromos széket gyártanak. Annál a széknél, mely jobbkézzel kezelhető, a rokkant az előremozgásnál a kontrollert egyszerűen zérus ponttól balra fordítja, míg a hátramozdulásnál a forgatás jobb irányba történik. Ha pedig csak balkezét használhatja a beteg, akkor előrehaladásnál jobbra, hátrafelé pedig balra kell fordítani a kontrollert. A járómű indítása és irányítása oly egyszerű és kényelmes, hogy a fáradságnak nyoma sem látszik a betegen.
A fékkészülék fémszalag segítségével úgy van berendezve, hogy nemcsak kézzel, hanem lábbal is működésbe hozható; ennélfogva egykarú vagy egyik oldalán megbénult ember lábával is kezelheti a féket. Ezenkívül külön berendezés arra szolgál, hogy a fék meghúzásakor a motor kikapcsolható az áramkörből, a midőn a járómű megáll.

A 1/2 lóerejű egyenáramú motor csak 30-40 volt üzemfeszültségre van berendezve. Az ülés alatt alkalmazott accumulatortelepnek, a mely három könnyen kicserélhető szekrényben elhelyezett 15-18 czellából áll, 50 ampére-órára terjedő capacitása van.

Tíz ampére erősségű töltőáram mellett a teljes töltéshez 6-8 kilowatt-óra szükséges. Ilyen berendezés mellett az elektromos tolószék 3-4 km menetsebességet érhet el, a mely azonban 8 km-re is fokozható és egyetlen töltéssel 30-40 km teljesítőképességet fejthet ki.
Werwart Benő.