A közlekedés

A római birodalom gazdasági fejlődésének egyik alapja volt az a nagyszerü uthálózat, mely a birodalom távoli részeit összekötötte egymással. A rómaiak müutait a modern életben nagyrészt vasutak helyettesitik.

Egy közgazdász azt mondotta, hogy a világháboru utáni gazdasági nehézségeket főleg a közlekedés válsága okozza. Ha nincs is egészen igaza a világhirü gazdasági politikusnak, annyi bizonyos, hogy a veszedelmes gazdasági bajokon hatalmasat segitene, ha a jelenleg mesterségesen elkülönitett nemzetek között megkönnyitenék a közlekedést. 

A régi Magyarországnak büszkesége volt a magyar államvasutak.
Ha helyiérdekü hálózatunk nem is volt teljes, az államvasut mégis nagyrészt megoldotta azokat a feladatokat, melyek reá vártak. A háboru lefoglalta a vasutat is, a gyárak, mozdonyok, kocsik és sinek helyett ágyut és gránátot gyártottak, az elhasznált forgalmi eszközöket tehát nem lehetett ujjal pótolni.

A háboru után következő forradalmak alatt ugyancsak nem dolgoztak a gyárak, a román megszállás pedig elrabolta vasuti felszerelésünk legnagyobb részét. Itt állunk tehát hatalmas gyárainkkal, nyersanyag nélkül és meglehetős nagy vasuti hálózatunkkal, mozdonyok és kocsik nélkül. Ezt a siralmas állapotot tetézi az európai közgazdász, aki kijelenti, hogy a gazdasági bajoknak nagyrészt a közlekedés elégtelensége az oka. 

Mindezt azért kell hangsulyoznunk, mert – a külső jelekből itélve – magunk is megtaláljuk a katasztrófális helyzetből a kivezető utat. Örömmel olvastuk, hogy legutóbb is uj vonatokat helyezett az államvasutak igazgatósága forgalomba X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X  A magunk tragikusan szük országhatárai között tehát egyre javitjuk a közlekedést és minden eszközünk rendelkezésre áll, értve ezalatt a gyárakat, hogy szorgalmas munkával pótoljuk az elvesztett mozgó anyagot. A békét diktáló államoktól függ azután, hogy ők is tegyék lehetővé a jelenleg mesterségesen elszigetelt államok között a közlekedést és lássák el e magyar gyárakat szénnel és nyersanyaggal, hogy dolgozhassunk. 

Ha mindez igy lesz, akkor az államvasut nemsokára ujból az lesz, ami régebben volt: kipróbált, sok harcot látott és sok nagyszerü feladatot legyőzött alkalmazottjaival ki fogja huzni az országot a gazdasági bajok kátyuiból. Az államvasut eddig is megtette a magáét, ezután is meg fogja tenni. A továbbiak azonban, sajnos, nem rajta mulnak.