A kétéltű gépkocsi

 Az ember már nem elégszik meg, hogy egyszer a földet, máskor a vizet és levegőt használja különféle szerkezetekkel közlekedő útul, hanem arra törekszik, hogy ugyanazzal a szerkezettel mind a három közeget tetszés szerint felhasználhassa helyváltoztatása czéljára.

Szólottunk olyan repülőgépekről, melyek a víz színén és a levegőben egyaránt haladhatnak. Ezek a hidroplánok, melyeknek legkiválóbb példányait Németországban készítik. Elképzelhetünk olyan légi közlekedő szerszámot, mely a földre szállva ott folytatja tovább útját. Újabban olyan gépkocsiról adnak értesítést, mely a szárazföldön és a vizen egyaránt haladhat.

Az első ilyen kétéltű gépkocsit Ravaillier szerkesztette s kocsijának 5 m hosszúságot adott s 12 lóerős mótorral mozgatta. Ha a kocsi úszott a vízben, akkor a mótor hátul elhelyezett csavart mozgatott, ha pedig szárazra jutott, akkor kerekein haladt tovább, melyeknek hátulsó párját mozgatta a mótor.

Dániában is rég alkalmaztak kétéltűhajót, a Svarren-t, mely két tavon közlekedik s a két tavat elválasztó földszalagon saját erején megy át vasúti síneken kerekek segítségével gördülve. Természetes, hogy a vízből való kiszálláshoz és a vízbemenethez hajlott síkokat alkalmaznak, melyeken a szerkezet könnyen föl- és lemehet.