Kisvasutak

A mezei és erdei kisvasutak létrejötte jórészt gazdasági okokkal magyarázható. Az ebben utazó egykori befektetők ugyanis úgy vélték, a "nagy" helyett az alacsonyabb összegből megvalósítható keskeny nyomtávú hálózat is megfelel céljaiknak. A legjelentősebb vonalak az Alföldön jöttek létre, de szép számmal építettek ilyeneket Erdélyben és a Felvidéken is.

Hazánkban az első világháború kitörésekor közel hétszáz kilométernyi pályán zakatoltak a 760 milliméteres keréktávolságú gőzösök. S végül álljon itt két adat ezek jelentőségére: 1915-ben az Alföldi Első Gazdasági Vasút 1,3 millió utast és hetvenezer tonna árut, míg a Nyíregyháza Vidéki Vasút 1,1 millió utast és hatvanhat ezer tonna árut mozgatott meg.

Lázai Miklós András, www.mfor.hu