Kinek a pénzén?

Alkalmazottként mindig is izgatott a kérdés, hogyan gyűlhetnek össze akkora vagyonok, amelyek a hozzám hasonlóak több száz vagy több ezer évnyi jövedelmével ér fel. (Az évek száma értelemszerűen a vagyon nagyságának és a személyes jövedelemnek függvénye.)

Ha az olvasó arra gondolna, hogy ismét egy irigykedő kicsinyes sirámait fogja olvasni, nagyon téved. Elég öreg vagyok már, jól érzem magam; szemlélődöm a világban, időnként összeérnek a tapasztalás szálai. Pláne szerencse, ha a múlt is ráerősít a maga módján.

1911-ben „a Magyar Daimler automobil rt. motorgyárat óhajt Aszódon felállitani.” Azért itt, mert kedvező munkaerőt remél a javítóintézettől. A munkásházak építéséhez és a munkásviszonyokkal kapcsolatos kiadásokhoz állami támogatást vár.

A gazdaság szereplői nem hagyták magukat:
„… különösen az olcsó és állandó munkaerő elég nagy és sok előny ahhoz, hogy hasonló vállalatokban aggodalmakat keltsen föl a versenyképesség szempontjából. És igy az aradi Westinghouse- és az aradi Waggongyár beadványnyal fordult az igazságügyi miniszterhez, hogy utasitsa el a Daimler-gyár kérvényét.”

Most 2008 júniusában gazdasági életünk nagy híre, hogy a Daimler-Benz döntött: Kecskemétre telepít egy Mercedes-gyárat. A kormány nem közöl pontos adatot, a sajtó találgatja a beruházás összegéhez viszonyítva a szubvencionálás összegét, 40 milliárd lehet.

Vissza is kanyarodhatunk a címbeli kérdéshez, hogy ti. miből szubvencionál az állam? Igen kevés ehhez a saját bevétele, jórészt befizetett bevételekkel gazdálkodik az államháztartás. Egyszerűen szólva – mindenféle befizetéseinkből – egy jókora tétel magánvállalkozás támogatására használtatik fel.

Ez a vállalkozás előnyös a térség számára a foglalkoztatottságtól a világhírnévig, de mégiscsak arról van szó, hogy a befektetésnek ezt a részét nem a Daimler-Benznek kell kipengetnie, miközben az erre a részre eső haszon nem vándorol vissza a államhoz.

Később majd adózik, így állítólag 4 év alatt megtérül.
Ám mi lett volna, ha szubvenció nélkül válna adóalannyá? Az lenne a tiszta haszon mindenkinek, kivéve a befektetőt.

Amúgy nincs bajom a Mercedesszel. Jó autó. Én is szeretem.