Petroleum-fűtés

 Ujabb időben gőzhajókon és más ipari vállalatoknál, a hol gyors fűtésre van szükség, mindinkább elterjed a petroleum-briquettek (préselt, szilárd petroleum-koczkák) használata.

Előnyük ezeknek az, hogy ugyanazon fütőérték mellett jóval kevesebb helyet foglalnak el és hogy teljesen elégnek, hamu nélkül. Hogy a petroleum ilyen alakban nem terjed el általánosan, mint fütőanyag, annak az az oka, hogy az eddigi koczkák az égés közben megolvadva, a rostélyon lefolytak s így sokba került a fűtés, mert a fűtőanyag egy része kárba veszett.

Legutóbb St. Etienne-ben alakult egy vállalat, mely javított gyártással segített ezeken a hiányokon. Ezek az új briquettek 97 % petroleumot és 3% szénhydrogént tartalmaznak és egyenlő térfogat mellett félakkora súlyúak, a rostélyon nem olvadnak meg égés közben, hanem épp úgy megtartják alakjukat, mint a kőszén és csak 2-3% hamut adnak.

E mellett szag és füst nélkül, fényes, nagy lánggal égnek, nem szórnak szikrát, nem robbannak és a nedvesség sem árt nekik, megázva is hosszú ideig eltarthatók kár nélkül. A gyártásnál a petroleum bizonyos fokú elszappanosodását hozzák létre, úgy hogy akkor sem robbannak, ha ágyúgolyó éri az ilyen petroleum-briquettekkel telt helyiséget, csak épp úgy nem, mintha kőszén lenne ott.

Egy briquette fűtőereje kg-ként átlag 12-14 000 caloria, mig a kőszéné csak 6000 caloria. Ugyanez a társaság készit úgynevezett kevert-briquetteket is, a melyek fele kőszénből és fele petroleumból van. Ezek olcsóbbak, de viszont nehezebbek és csak 9600 caloria a fűtőképességük. Egy hajó, melynek 8000 tonna szénre van szüksége, a kevert briquettekből 35000 tonnával, a tiszta petroleumból pedig 25000 tonnával beérné.