A svábhegyi autóverseny

Kinsky Ulrich gróf életveszedelmes vetélkedésben vitte el vasárnap a svábhegyi nagy vándordíjat

Százkilencen startoltak az izgalmas versenyen, Balázs szakadó esőben pályarekordot javított, az előkelő hölgyközönség pedig bemutatta az őszi sportdivatot.

Izgalmas előkészületek után a legnagyobb érdeklődés kísérte a Király Magyar Automobil Club vasárnapi svábhegyi versenyét, amely nemcsak mint sportszenzáció, hanem mint társasági esemény is rendkívül nagy közönséget vonzott.

A nagy versenyre száznál több versenyző nevezett be, ami rekordnevezést jelent és eljöttek a leghíresebb külföldi versenyzők is, ami élénken megnövelte a verseny nemzetközi jelentőségét. A pálya a Kékgolyó-utcánál levő starttól a fogaskerekű végállomásnál levő célig erős emelkedésű és sok éles és veszedelmes kanyarulattal nehezített hegyi pálya, amely a szombati nagy esőzés után oly síkos és csúszós lett, hogy a vasárnapi verseny fölfokozott életveszedelemmel járt.

A közönség e miatt a legnagyobb nyugtalansággal várta a célhoz az egyes versenyzőket és csaknem csodával határos, hogy aránylag kevés szerencsétlenség történt. Délelőtt 10 órakor indult el a starttól az első motorkerékpár, a 61-es számú, nyergében a favorit Urbach Lászlóval. Fülsiketítő kattogás és berregés: 109 versenyző állt a startnál.

A 8-as startszámú A. J. S. géppel Dragos Gyula a svábhegyi nagyszállónál lebukott. A szerencsétlenség hírét megafonon tudatták a közönséggel is és csakhamar az a hír terjedt el, hogy Dragos agyrázkódást szenvedett. Ez a szerencsétlenség, amely mindjárt a verseny elején történt, nagy izgatottságot keltett, mert attól tartottak, hogy egymást fogják érni a legsúlyosabb balesetek. Dragos sérülése azonban szerencsére nem volt súlyos.

A nagy izgalom miatt az újabb szerencsétlenséget nem közölték a közönséggel. Az újabb katasztrófa a 65-ös startszámú Kovách Andort érte, aki mellékkocsijának utasával, Simon Ferenccel együtt bukott el. A mentők Kovách Andor műszaki tisztviselőt a Bakay-klinikára szállították, Simon Ferenc műkereskedőt pedig a helyszínen kötözték be. A klinikáról később Kováchot is elbocsátották. A verseny, talán az ut veszélye miatt, sok meglepetést hozott.

A motorversenyek 175 ccm. kategóriájában első a német Arthur Geiss (D. K. W.), aki 4 p. 32.61 mp. idejével osztályrekordot javított, második ugyancsak a D. K. W.-menő, Friedrich Kurt. 4 p. 52.92 mp., harmadik Erdélyi Ferenc (Méray-Villiers) 4 p. 58.76 mp.

A 250 ccm. kategóriában egy ismeretlen versenyző, Jordán Endre jött be elsőnek Sono 1927. gépével 4 p. 43.69 m. alatt; második a bécsi Franz Reitter (New-Gerard) 4 p. 44.10 mp., harmadik Joó Gyula (Motokuzzi) 5 p. 11.89 mp.

A 350 ccm. osztályban 1. Urbach László (A. J. S.) 4 p. 7.30 mp., 2. Hild Károly (Ralegih) 4 p. 24.56 mp. 3. Hummel Endre (Velocette) 4 p. 24.89 mp. Linczbauer Kató (Méray-Jap) ebben a versenyben 5 p. 47.93 mp. alatt jött be.

Az 500 ccm. űrtartalmú gépeknél 1. Balázs László (Sunbeam) 3 p. 51.8 mp., amely eredménnyel Balázs pályarekordot javított. 2. Urbach László (A. J. S.) 3 p. 58.54 mp., 3. a müncheni Henne Ernst, a veszedelmes ellenfélnek jelzett B. M. W. menő, akinek ideje 4 p. 0.14 mp.

A 750 ccm. kategóriában 1. az osztrák Karl Gall (B. M. W.) 3 p. 56.78 mp., 2. a Semmering győztese, Rudolf Ruatsch (Douglas) 4 p. 10.03 mp., 3. Wolfuer László (Douglas) 4 p. 14.86 mp. Karl Gall nővére a győzelem örömére magyarul kiállott föl a célnál: „Hála istennek!” A mellékkocsiversenyek

350 ccm. kategóriájában 1. Balázs László (Sunbeam) 4 p. 39.43 mp., 2. Stanzel Gyula (Velocette) 5 p. 9.16 mp.

A 600 ccm. osztályban 1. Urbach László (A. J. S.) 4 p. 20.54 mp. (osztályrekord), 2. Pauli József (Norton) 4 p. 43.41 mp., 3. Bauer József (Ariel) 5 p. 35.30 mp.

Az 1000 ccm. űrtartalommal egyedül Déván István futott (O. E. C. – Jap) 5 p. 6.62 mp.


Az autók versenyében a túraautók 500-750 ccm. osztályában Szmick Viktor (Weiss Maufréd) egyedül futott. 7 p. 51.22 mp. A 750-1100 ccm. kategóriában 1. Kaszala Károly (Rover) 6 p. 20.24 mp., 2. Szászy Kovács Ernő (Májola) 6 p. 33.22 mp. Az 1100-1500 ccm. osztályban 1. Almássy László (Steyr XII.) 5 p. 19.24 mp., 2. Kelemen Lajos (Fiat) 6 p. 47.43 mp.

Az 1500-2000 ccm. kategóriában egyedül Willheim M. Sándor (Ballot) futott 5 p. 40.16 mp. A 2000-3000 ccm. osztályban 1. Rákossy Lajos (Tátra) 5 p. 14.47 mp., 2. Iványi Gyula (Lancia-Lambda) 5 p. 30.1 mp.

A 3000-5000 ccm. osztályban 1. Wolfner László (Steyr) 4 p. 36.2 mp., 2. Gorzó Nándor (Crossley) 6 p. 02.12 mp. Az 5000-8000 ccm. kategóriában 1. báró Wentzel Mosau (Mercedes Benz) 4 p. 23.6 mp., 2. herceg Esterházy Antal (Mercedes Benz) 4 p. 25.92 mp.

A sportkocsik versenye már izgalmasabb volt. A 750-1100 ccm. kategóriában egyedül Schuller László indult (Amilcar Sport) 5 p. 11.93 mp., eredménye jóval jobb az eddigi legjobbnál. Az 1500-2000 ccm. osztályban 1. C. C. Friese (Magosix) 5 p. 41.44 mp., 2. Schlederer József (Magosix) 6 p. 25.49 mp. A 3000-5000 ccm. kategóriában Delmár Valter (Steyr Sport) egyesül, 4 p. 07.26 mp.

A program végén a versenykocsik versenye idegfeszítően izgalmas volt. Miután gróf Kinsky Ulrich már két éven át egymásután győztese volt a svábhegyi nagy vándordíjnak, ha most is győz, az övé a nagydíj, ezért ellenfelei a legvakmerőbb futással igyekeztek, megakadályozni, hogy a nagy vándordíjat elvigye.

Mégis győzött. Az 1100-1500 ccm. kategóriában 1. dr. Feledy Pál (Bugatti) 4 p. 31.32 mp., 2. gróf Széchényi Tivadar (Bugatti) 5 p. 7.55 mp. Az 1500-2000 ccm. osztályban 1. gróf Andrássy Imre (Bugatti) 4 p. 14.08, 2. Heteés Andor (Bugatti) 4 p. 58.8 mp., 3. C. C. Friese (Magosix) 5 p. 32.18 mp. A 2000-3000 ccm. osztályban báró Wolfner András (Bugatti) egyedül futott. 4 p. 11.33 mp.

A főversenyben, a 3000-5000 ccm. kategóriában gróf Kinsky 3 p. 55.66 mp.-es gyorsasággal vitte el a vándordíjat Steyr-kocsijával. A síkos pályán fantasztikus csúszó-fordulókkal rohant kis alacsony gépével, hajmeresztő bravúrral, noha ideje rosszabb volt a tavalyi pályarekordjánál.

2. Delmár Walter (Steyr) 4 p. 08.13 mp., 3. Delmár Walterné (Steyr), aki a férjével versenyzett és 5 p. 14.83 mp.-es időt ért el, amiért lelkesen megtapsolták. Kinskyt úgy körülfogta az ünneplő közönség, hogy végül is a rendőrök szabadították ki.

Szelnár Aladár dr., a Kmac tehetséges vezértitkára, mindenütt ott volt, mindenütt intézkedett, a verseny minden szála az ő kezében futott össze.