Az egész világon hihetetlen izgalommal lesik a hireket Nobile tábornok léghajójáról

Az egész világon hihetetlen izgalommal lesik a hireket Nobile tábornok léghajójáról, amely nyomtalanul eltünt az Északi Jeges-tenger viharában

A norvég kormány hidroplánokat és mentőhajókat indított Kingsbay felé. – Amundsen bizik az „Italia” megmenekülésében. – Olaszországban szivszorongó pesszimizmussal ítélik meg a helyzetet.

Nobile tábornok és az „Italia” sorsa felől a legellentmondóbb táviratok érkeznek Rómából és Oslóból. Csupán annyi bizonyos, hogy az „Italia” utolsó szikratáviratát pénteken reggel 10 óra 30 perckor fogják föl és a léghajó benzin- és olajkészlete szombat este 10 óra 30 percig volt elegendő.

Hogy azóta mi történt, senki sem tudja, de a szakértők véleménye szerint Nobile léghajójának nemcsak a viharral kellett viaskodnia, de motordefektus is érte, mert burkolatát és gondoláját vastag jégréteg borította be. Lehetséges, hogy a Jeges-tenger egyik elhagyott szigetén leszállott és sem életjelt adni, sem továbbröpülni nem tud, de óráról-órára növekszik az a szomoru valószinűség, hogy Nobile tábornokot és büszke léghajóját tragikus katasztrófa érte.

Az „Italia” rejtélyes és aggasztó sorsáról a következő táviratok számoltak be:

Olsó, május 28.

Kingbayból érkezett távirat szerint, amelynek valódiságát föntartással kell fogadni.
Nobile tábornok az „Italia” léghajóval Alaszkában leszállt.

Milano, május 28.


A „Corriere della Sera” oslói jelentése szerint az „Italia” anyahajója, a Citta di Milano” elindult Kingsbayból, hogy a Spitzbergáktól északra kutasson az „Italia” után. Az olasz közvéleményben nagy az aggodalom az expedició sorsa miatt. Pünkösd vasárnap valósággal megostromolták a lapok szerkesztőségeit és a légügyi miniszteriumot, hogy nincsenek-e hirek az „Italiá”-ról. Nobile családját számosan keresték föl és megnyugtatni igyekeztek a hozzátartozóit. Nobile felesége az ünnep mindkét napján istentiszteleten vett részt, amelyen az expediciósok szerencsés visszatéréséért imádkoztak.



Osló, május 28.

Reggel Olaszország itteni követe táviratot kapott a „Citta di Milano”-ról, amely közli hogy semmiféle hirt nem kapott az „Italiá”-ról.
Ez a jelentés tehát megcáfolja az „United Press” ama táviratát, hogy este 8 órakor a „Citta di Milano” fölfogta volna az „Italia”-nak Alaskából küldött rádiósürgönyét. Az oslói olasz követhez érkezett távirat a „Citta di Milano” kapitányának azt a vélekedését fejezte ki, hogy az „Italia” talán Ujfrieslandban, a nyugati Spitzbergák keleti részén szállhatott le. A római kormány kérésének megfelelően a norvég kormány mindent megtesz Nobile tábornok léghajójának fölkutatására.

Lützow-Holm hadnagy vasárnap reggel röpülőgépén elindult Kingsbay felé azzal a megbízatással, hogy a Spitzbergáktól észak-keletre és keletre fekvő területeken földerítő röpüléseket végezzen. Ezt a hidroplánt nemsokára egy második is fogja követni. A „Braganza” nevű gőzös is utasítást kapott, hogy Tromsőből Kingsbayba menjen. A gőzös kapitánya érintkezésbe fog lépni a „Cita di Milano” parancsnokával. A „Braganza” föladata, hogy a Spitzbergáktól északra levő területet kikutassa. Valószínű, hogy ujabb mentőexpediciót is szerveznek, amelyben külföldi – német vagy olasz – röpülők vennének majd részt.

Riiser Larsen kapitány, aki a norvég hadügyminiszteriumban az „Italia” megmentésére irányuló akciót vezeti, kijelentette, hogy a mentőexpediciónak a nehézségeket sikerülni fog leküzdeni. Amundsen a norvég hirlapírók előtt a következő nyilatkozatot tette:
Nem szabad mindjárt a legrosszabbra gondolni. Még az esetben is, ha az „Italiá”-nak nem sikerült volna a leszállás, 3-4 hétig maradhat a léghajó a levegőben és a legénység 4-6 hétre szóló eleség fölött rendelkezik.

Lehetséges, hogy ez alatt az idő alatt sikerül az „Italiá”-nak a civilizált világgal összeköttetést találni. Bizonyos, hogy a norvég kormány minden tőle telhetőt megtesz arra, hogy az „Italiá”-nak segítségére siessen.