A postahajók fölszerelése repülőgéppel

 Az Atlanti-óceánon való átkelés idejének lehető megrövidítése a hajótársaságokat folytonos versenyzésre készteti. Újabb és újabb tervek merülnek föl a cél elérésére.

Legutóbb Sir Eustache d’Eyncourt, a híres angol hajóépítő mérnök, fölvetette azt a gondolatot, hogy a postahajókat repülőgéppel szereljék föl, mely, midőn a hajó a partot megközelíti, fölszállna a hajóról s nagyobb sebességével jóval előbb érkeznék meg a partra s így a legsürgősebb postacsomagok, halaszthatatlan dolgú utasok előbb jutnának rendeltetésük helyére.

A postahajók óránkénti sebessége mintegy 40 km; a repülőgépé mintegy 200 km. Ha tehát egynapi távolságnyira, vagyis, 960 km-re a parttól a repülőgép elhagyja a hajót, 20 órával előbb érkezik meg, s ez már óriási időnyereség.

Az Angliában fölvetett gondolatot legelőször Franciaországban akarják megvalósítani és Dal Piaz a párizsi Hajósakadémiában ismertette ezt a tervezetet. Ha a hajó saját sebességét igyekeznők növelni, óriási gépeket kellene fölszerelni a hajóra s a tüzelőanyagfogyasztás is rendkívül megnövekednék úgy, hogy az elérhető eredmény nem állana arányban a költségekkel.

Ez úton nem lehetne az Atlanti-óceáni utat jelentősen megrövidíteni. Másrészt ez idő szerint nem lehet még arra gondolni, hogy Amerika és Európa közt rendszeres repülőgépközlekedést létesítsenek. Ezért a két szállító alkalmatosságot legcélszerűbb egyesíteni, vagyis a postahajókat repülőgéppel kell ellátni.

A Compagnie Générale Transatlanique nevű hajóstársaság elhatározta ezért, hogy az Ile-de-France nevű postahajójának fedélzetét repülőgép elhelyezésére és elindítására alkalmas módon készítteti el. Tehát fönntart a fedélzeten egy 5 tonna hasznos súlyt vivő repülőgép elhelyezkedésére elegendő szabad tért s a repülőgép elindítására hajító gépet alkalmaz.

A repülőgépnek hajóról hajítógéppel való elindítását már régebben gyakorolják. Képünk a Nevada hajóról hajítógép segítségével elinduló repülőgépet mutat be. Tehát a postahajónak ilyen katapulttal való fölszerelése nem jár nehézséggel.

Az Ile-de-France ezért bármely irányból jőve, ha egynapi jártra közelíti meg a partot, előre küldheti a legsűrgősebb csomagokkal és leggyorsabban utazni óhajtókkal megterhelt repülőgépét. A New-York—Le Havre irányban vagyis Amerikából jőve, a hátszél is segít a repülőgépnek, de az Európából Amerikába futó hajó útját is majdnem egy nappal rövidíti repülőgép. Valószínű, hogy ha az Ile-de-France fölszerelése, sikerrel jár, más hajókat is fölszerelnek ily módon.

B. O.