A budapesti kerékpáros világbajnokságok

A motorvezetéses világbajnokság példátlanul izgalmas és elkeseredett küzdelemben óriási meglepetésre a német Savall nyerte. – Lemaradt a belga és francia favorit. – A fleyervilágbajnokság szenzációja Moeskops súlyos veresége. – Az első és a második helyet a francia fleyerek foglalták el.

Hat nap óta Budapest felé figyel a nyugati országok sportközönsége, a nagy külföldi lapok hasábos cikkekben számolnak be a kerékpáros világbajnoki küzdelmekről. Olyan világnagyságok mérkőztek itt meg egymással, akiknek nevét azelőtt áhítatos tisztelettel olvasta a magyar sportközönség, de gondolni sem mert arra, hogy ezeket valaha magyar pályán látjuk küzdeni.

Moeskops, Michard, Kaufmann, Linart, Sawall, Breau adtak egymásnak találkozót vasárnap és hétfőn az uj Millenáris pályáján, hogy megküzdjenek a világbajnokságért. És ami a külföldnek – világbajnokság, az a magyar sportközönség számára – propagandaverseny volt. A kerékpársport nálunk – értetlenül – még mindig gyermekcipőben jár, nagy közönséget tehát még nem nevelhetett. A kis közönség azonban nagy eseményeket láthatott és nem is fukarkodott tapsaival.

Legnagyobb sikere a svájci Kaufmannak és a német Sawalnak volt, akik szép munkájukkal meg is érdemelték a közönség lelkes ünneplését. Ami a küzdelmek sportbeli részét illeti, a külföldi szakértők megállapítása szerint is: várakozáson felüli sikerről számolhatunk be. A vasárnapi professzionista fleyer, valamint a hétfői motorvezetéses világbajnokságok példátlanul izgalmas versenyeket és ennek megfelelően kitűnő eredményeket hoztak.

A vasárnapi fleyer világbajnokság döntőfutamaira Moeskops exvilágbajnok, Kaufmann, Michard és Faucheaux kvalifikálták magukat. A döntőfutamokban Moeskops óriási meglepetésre lemaradt és az első és második helyet is francia versenyző foglalta el: Michard és Faucheaux, akik bravúrosan megvédték Franciaország rövid távú hegemóniáját.

Michard a mezőny legnagyobb tehetsége volt, megérdemelten jutott a világbajnoksághoz. Szédületes spurtjai ellenállhatatlanok voltak. Néha-néha úgy látszott, hogy fiatal honfitársa egy harmadik döntőkör lefutására fogja kényszeríteni, ő azonban az utolsó 200 méteren fokozatosan előrenyomulva kétszer is győzött, hacsak gumiszélességgel is, ez azonban elég volt a világbajnokság elnyeréséhez.

Legnagyobb meglepetés a veterán Moeskops veresége. Még a svájci Kaufmann is megelőzte. Verseny után beszéltünk a volt világbajnokkal, aki elmondta A Reggelnek, hogy nagyon érzi már éveinek súlyát, nem bírja ezeket a nagy versenyeket.

A fordulókban úgy érezte, mintha ólmot öntöttek volna a lábába és hiába igyekezett, nem bírta a fürge Kaufmannt megelőzni. A kiesettek közül Osmella és Stears szerencsésebb sorsolással esetleg a döntőbe is bejuthattak volna, a német Engel azonban nagy csalódást keltett.

A mezőny legjobb idejét Koaufmann futotta, amikor Osmellát fél géphosszal megverte. A hétfő délutáni professzionista motorvezetéses világbajnokság már nagyobb közönséget vonzott. A verseny váratlanul izgalmas volt. A szombati előfutamok alapján Linart, Snock, Läuppi, Sawall és Breau álltak a starthoz. A sorsolás Breaunak kedvezett, ő fogott hamarabb gépet, de csakhamar kevésbé szerencsés kollégái elől is elfogták a gépkolosszusok a szelet.

A nagy favorit Linart volt, mindenki őt várta elsőnek és a verseny elején valóban úgy is látszott, hogy a belga bajnok könnyűszerrel behozza Brenu térelőnyét. Nem így történt. Óriási meglepetésére Sawall győzött, akinek győzelmére maguk a németek sem számítottak. Sikerét német akaraterejének köszönheti, amely nem hagyta csüggedni akkor sem, amikor a franciának és a belgának 3-3 kör előnye volt.

A közönség már megijedt a hatalmas francia fölénytől és ezért nagy lelkesedéssel fogadta győzelmét, de kijutott az ünneplésből pompás vezetőjének, Swählinek is. A többiek klasszisuknak megfelelően foglalták el a helyeket. A kiesettek közül Möller határozott nagy tehetség, ezt vasárnap alkalma nyílt bebizonyítani, amikor egy 30 km motorvezetéses vigaszverseny keretében hat körrel győzte le Istenest és 12 körrel a fáradt Bartost.