A 21 éves Greta Garbo teljesen elvonultan él Hollywoodban

A 21 éves Greta Garbo teljesen elvonultan él Hollywoodban egy kis tehgerparti szállóban, nem vesz részt semmiféle ünnepélyen, társadalmi összejövetelen, mert örökösen fáradt, sápadt és vérszegény.

A film aranyszemöldökű, kékszemű szirénje, akiért minden férfi bolondul, nyilatkozik hollywoodi társtalan életéről.

Hollywood, szeptember 2.

A film legnagyobb szirénjéről: Greta Garboról, a híres svéd színésznőről, méltán gondolják, hogy hollywoodi fogalmak szerint nagyvilági életet él. De Greta Garbo nem az a nő, aki a föltünést szereti. Amikor három évvel ezelőtt megérkezett Los Angelesbe.

A fogadásásra egybesereglett kollégáktól aziránt érdeklődött, hogy valami családi házban hol kaphatna egy kis szobát. A Metro Goldwyn Meyer tisztviselői persze fényűző lakosztályt rendeltek számára. Hiába, nem lakott ott sokáig. Rövid időn belül csakugyan talált magának egy nyugodalmas, csöndes kis hotelt a tengerhez közel.és még most is ott lakik.

Szerény és fiatal.

Bár szerepeiben idősebbnek látszik, még csak 21 éves.
Semmi sincs benne a tucatemberből. Garbo egészen más, mint a vele egykoru amerikai lányok.
- Csodálom az amerikai lányokat - mondja Garbo - előljárnak az atlétika minden ágában és a táncban, maguk vezetik autójukat, kiszabják ruháikat, elolvassák az összes megjelenő könyveket és színdarabokat, tevékeny társadalmi életet élnek, folytonosan kirándulnak, mindenhez értenek és mindenhez van kedvük. A mi nőink Svédországban főzni és kézimunkázni tanulnak. Némelyik fest is, de ez aztán már teljesítményük maximuma.

Még a pályán levő nők, a színésznők és énekesnők sem foglalkoznak semmivel mesterségükön kívül. Az amerikai színésznők minden napja az elfoglaltság tengerében telik el. Studiobeli munkám engem kifáraszt, hogy utána a világon semmire sem vagyok képes.

Valóban, Garbo kissé mindig fáradt.

A studioban mondják, hogy gyakran nem érti meg az angol beszédet, de midőn a rendező azt mondja- mára végeztünk, miss Garbo- ezt rögtön megérti. Már előre is arra az órára gondol, mikor hazamehet és pihenhet. Munkája kissé olyan, mint egy adósság törlesztése. Gyönge szervezetű, törékeny nő és a pihenés ideje nála fizikai szükség, épp ugy, mint a szellemi magányba vonulás vágya. Lelke mélyén érzi, hogy az amerikai flapperek örökös eneriája és brutális szabadsága –északeurópai gondolkozás szerint-nem viszi őket nagy célok felé.

Svédországban csendes az élet, de magasabb célok felé tör. Garbonál ez nem póz, ő egyszerűen ilyen és így él: ha senkisem él így, akkor is. A studioban a rendezők ezt az életmódot nagyon helyeslik, mondván: ha Garbo egyszer impulziv és élénk lenne, elvesztené a filmen minden értékét. Nagyon jól tudják, hogy az érett és kiforrott erő, amely az ő filmjeiből sugárzik róla, épp oly vonzerő a tömegekre, mint a boxolás.


De beszéljünk még Garbo szokásairól. Kora reggel a studioban az amerikai színészek fönhangon kívánnak egymásnak jóreggelt és érdeklődnek egymás hogyléte felől. Garbo nem szereti ezt a szokást, mert ez őszerinte nem őszinte. És a színészekkel, akikkel több darabban is játszik, bármennyire kedves is hozzájuk, a studion kívül nem tartja a kapcsolatot. Még a buffet asztalnál sem cseveg velük. Kis öltözőjében szolgálják föl neki a löncsöt s csak akkor jön elő, amidőn jelenésre hívják. Este a tengerparti hotelben nem elegyedik a turisták közé, hanem egyedül étkezik. Vannak barátai, de bizalmasai nincsenek. Mindig szeszélyes ízlését követi, van bátorsága ugy élni, ahogy az neki tetszik. A társadalmi kötelezettségeket nem respektálja és ritkán vesz részt a hollywoodi estélyeken és ebédeken. Amint ő maga mondja nem nagy csevegő és ezenfölül nehezen érti az angol nyelvet; a beszélgetések fonalát nehezen követi.

Érdekes orgánuma van, halk és sima, hangsulyozása különleges. Ugy látszik, mintha személyes bájából vesztene az életben. Bágyadt és vérszegény típus. És úgy bujik egy kényelmes székbe, mint egy kis lusta iskolásleány. Széles csontalkatu, magastermetű; a filmen ez erőteljesebbé teszi, mint a valóságban. Valóban sovány és törékeny. Ösztönösen érzi, hogy meg kell óvnia fizikai erejét, ezért nem vesz részt a megerőltető társadalmi életben. Hollywoodban eleinte honvágya volt. Nővérét betegen hagyta otthon, vágyott utána. Azóta nővére már meghalt.

- A szokatlan csillogás engem nagyon fáraszt. Ezért is választottam ezt az otthonos szállodát. Santa Monicaban, a tenger partján, hogy éjjel oda visszavonulhassak. Itt pihenhetek, nem zavar senki. A köd, a tenger morajlása leveri az amerikaiakat. S amikor érzem, hogy hiányzik hazám hidege és hava, akkor a hegyekbe vonulok…Tizennégy éves koromtól fogva a svéd állami színiakadémiára jártam. Itten járkáltunk és játszottunk zsebnélküli ruhákba öltözve, hogy kezünket el ne rejthessük.
- Meg kellett tanulni a kezek és karok helyes tartását. Tanultunk vívni, énekelni, zenés és drámai műveket. Midőn első föllépésemet a stockholmi királyi színházban Maurica Stiller, az igazgató végignézte, rögtön szerződtetett.

Barna szövet sportruhájában, alacsonysarku cipőjében és sápadt aranyhaján piros filckalapjában ugy sétál minden föltünés nélkül Santa Monicaban, mint bármely más fiatal leány. Arca sápadt, semmi ruzs nincs rajta. Arany szemöldöke, kék szeme és hosszú szempillái elragadóvá teszik. Minden férfi bolondul utána.