Junkers Hugó, a repülőgép tökéletesítője 3

A gépszerelők azonban úgy vélekedtek, hogy a repülőgép csak akkor bírja el a maga nagy, különösen a motor miatt nagy súlyát, ha kettős síkkal támaszkodik rá a levegőre. És ennek a kettős szárnynak is nagyon könnyű anyagból kell készülnie, vászonból, fából és acéldrótokból, különben nem tudhat repülni a gépmadár, ez volt az általános meggyőződés.

A német tudósokat nem igen foglalkoztatta ebben az időben a repülőgép tökéletesítésének az ügye. Az egész német nép Zeppelin gróf kormányozható léghajójáért lelkesedett akkoriban s a német közvéleményben az a meggyőződés alakult ki, hogy a repülőgépnek nincs komoly jövője. Közben a gépszerkesztők kezdték belátni, hogy a kétfedelű repülőgépek nem jók.

Ezek ugyanis hatalmas szárnyfelületekkel úgy nekifeküdtek a levegőnek, hogy a motor alig tudta őket előrehúzni. Egyfedelű gépeket azonban nem mertek még építeni, mert azt tartották, hogy az egyetlen síkban fekvő szárnyakat nagyon vastaggá kellene tenni és sok dróttal úgy megerősíteni, nehogy letörjenek. Ez aztán túlságosan súlyossá, használhatatlanná tenné a repülőgépet.

Junkers most már behatóan kezdett foglalkozni a repülőgéppel s alapos számítások után rájött, hogy vastag szárnyakkal éppolyan jól lehet szelni a levegőt, mint vékonyakkal. Már javában dúlt a világháború. amikor Junkers 1915-ben elkészítette első egyfödelű repülőgépét, amely elméleti számításait fényesen igazolta.

Természetesen favázú, vászonszárnyak nem feleltek meg az ilyen gépnek. Letörtek volna a levegő ellenállása következtében. Junkers, hogy a mindenféle megerősítések nagy terhétől megszabaduljon, fémből készítette a repülőgép szárnyait. Ezzel egyszerűen keresztülhúzta, megsemmisítette a repülőgépszerkesztők okoskodásait, - akik óvatosan húzódoztak minden súlyosabb anyagtól.

Junkers repülőgépe egészen fémből van. Nehezebb, mint a levegő, mégis a legmegbízhatóbban repül, fa és a vászon ezzel teljesen elvesztették szerepüket a repülőgép építésében. Junkers ezután a repülőgép motorjának a tökéletesítéséhez fogott, nehéz motor volt a legfőbb akadálya a repülőgép gyors, könnyed mozgásának.

Négyévi munka után elérte Junkers azt, hogy az ugyanazon munkát végző motor súlyát tízszer kisebbé tette. A világ legmegbízhatóbb repülőgépei ma már Junkers repülőgépgyárából kerülnek ki. Harminc évvel ezelőtt néhány munkással kezdte meg Junkers találmányainak a gyártását. Ma 4000 munkás dolgozik gyáraiban. Gyártelepeinek legnagyobb része a németországi Dessauban van, de van egy repülőgyára Oroszországban, Moszkvában is.