Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra

A vasutüzem modernizálásának egyik immár megszokott kisérő jelensége az adminisztrativ munkának gépüzemben való végzése. Legalább is külföldön tekinthető ez megszokottnak. Maga a MÁV eddig mindössze két szolgálati ágazatban honositotta meg a gépi munkaerőt, a leszámolási irodában és a kereskedelmi statisztikai szolgálatban.

A gépek az egész munkának körülbelül a felét végzik el és pedig – hivatalos megállapitás szerint – megbizhatóbban, pontosabban, mint az élő munkaerők. Igy érthető, hogy ez csábitóan hat további gépek beszerzésének a lehetőségére, már csak azért is, mert ebben az esetben az egész munkát gépekkel lehetne végeztetni, sőt a kereskedelmi statisztikai adatokat, amelyek tudvalevően döntő fontosságuak a MÁV szempontjából, – még részletesebben lehetne feldolgoztatni.

Egy teljes gépi berendezés ára azonban meghaladja a százezer pengőt.
A rendkivül nagy költség és az a körülmény, hogy ezáltal több-kevesebb tisztviselő munka nélkül maradna, a jelek szerint jó néhány esztendőre leveszi a napirendről a MÁV adminisztrációs munkájának gépekkel való elvégzését.

Kisebb mértékben, de hasonló munkát végeznek a jegynyomtató gépek, amelyeket már a nagyközönség is ismer, ha máshonnan nem, a nyugati pályaudvarról, ahol több ilyen jegynyomó gép müködik. Ezek a könnyen kezelhető, praktikus masinák, különösen nagyforgalmu állomásokon jönnek számitásba, mert ezek segitségével kevesebb munkaerővel, gyorsabban, könnyebben lehet lebonyolitani a jegykiadást.

Mivel az Államvasut az eddigi kisérletekkel meg van elégedve, felmerült az a terv, hogy a keleti és pályaudvaron is bevezessék ezt a szisztémát. Itt ezidőszerint több mint félszáz pénztáros dolgozik. A terv az, hogy husz gépet állitanak be, ami darabonként hat-hétezer pengő költséget jelentene. A kiadás megtérülne mindenekelőtt abban, hogy megtakaritanák a jegyek nyomásának a költségét és feleslegessé válnék a jelenlegi pénztáros személyzetnek a fele.

A terv pártolói arra az előnyre is hivatkoznak, hogy ott, ahol jegynyomtató gépeket alkalmaznak, nem kell jegykészletet raktáron tartani, tehát a pénztárak nem foglalnának akkora helyet.

Az Államvasutaknál lehetségesnek tartják, hogy nagyobb állomásokon, gócpontokon rövidesen sor kerül ilyen gépeknek a fokozatos beállitására.