Ötvenéves a golyóscsapágyas magyar cséplőgép

A Magy. Kir. Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak nemcsak a magyar közlekedés, hanem az egész magyar ipar szempontjából fontos és ma még talán kellően nem is méltányolt szerepet töltenek be. Munkásságának érdekes állomásához jutott a gyár a közelmultban. Köpesdy Elemér dr. miniszteri tanácsos, az Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak vezérigazgatója a Közgazdasági Értesitőben beszámol a magyar cséplőgépgyártás ötven esztendejéről.

1858-ban egy augusztusi délelőttön indult meg Magyarországon az első külföldi cséplőgép Budapesten, a Nemzeti Muzeum kertjében. Bizottság tekintette meg az ördöngös masinát, hogy jelentést tegyen róla a kormányzati tényezőknek és husz év mulva hozzákezdett az Állami Gépgyár is a cséplőgépek gyártásához, kiszoritotta Magyarországból a külföldi gyártmányokat, meghóditotta a Keletet Kisázsiától Szibériáig és előkelő márkája lett a nyugati piacoknak is.

Az állami gépgyár elsőnek vezette be a golyóscsapágyak alkalmazását a cséplőgépeken.
Ezzel az ujitásával évtizedekkel előztük meg a külföld hasonló iparát, amely csak most, a háboru után beállott fejlődés következményeként kezdi alkalmazni az acélkeretet és a golyóscsapágyat.