Lehuzzák a redőnyt a használtautó kereskedők

A válság oka:
1. a magas üzletbérek
2. luxusadó a használt kocsi után
3. nem hitelképesek a jelentkező vevők

A használt autók problémája már régóta foglalkoztatja az autószakma képviselőit.
Nagy gondot okoz az uj kocsiképviseleteknek is, mert ma igen nagy nehézségekbe ütközik a bevett kocsik kihelyezése, a tulajdonképpeni érdekeltség pedig, a használtautó kereskedők, szinte vigasztalannak látják a helyzetet. Erre vall az a nyilatkozat, amelyet az egyik legrégibb és legismertebb szakmabeli cég főnöke tett munkatársunk előtt. 

– Amikor az autóvásárlási hossz legendás korszaka letünt, – mondotta – és mindig nagyobb kereslet mutatkozott használt autók vétele iránt, támadt az a gondolatom, – s azóta sok követőm akadt, – hogy feladjam régi üzletemet, amelyben vadonatuj kocsik sorakoztak eladatlanul és helyette használt kocsik eladásával és vételével kereskedő vállalkozásba fogjak.

Hozzájárult ennek a tervnek megvalósulásához az is, hogy sokan, mikor uj kocsit vásároltak, az üzletet olyképpen akarták megkötni, hogy régi autójuk értékét számitsuk be a vételárba. Ezek az autótulajdonosok azután többnyire rosszul jártak, mert vagy tulfizették az uj kocsit, vagy pedig keveset kaptak a régiért.

A használt autókkal kereskedő cégek tehát átveszik a régi autókat bizományba, vállalkoznak azoknak eladására s amikor az megtörténik, akkor ajánlanak a vevőnek uj kocsit. 

– Az első időkben, körülbelül a mult év végéig szinte várakozáson felüli jó üzletmenetről beszélhetünk. Mindig több és több volt a száma azoknak, akik jó állapotban lévő használt autót kerestek vételre. 

– Van Budapesten egy igen előkelő, a közéletben nagy szerepet játszó ur, aki majdnem minden két esztendőben más márkáju kocsit tart. Az illető csak használt kocsit vásárol, azzal a megoldással, hogy rövidesen ugyis megunja mindegyik kocsiját s ha ujat vásárolna, ezreket veszitene az eladásnál. 

– Ennek az évnek az elején azután erősen megváltozott a piac helyzete.
Manapság legfeljebb arról lehet szó, hogy az autótulajdonosok eladásra kinálják kocsijukat, – sok olyan van közöttük, akik tiz-tizenöt éves autós mult után válik meg kocsijától, de vevő sokszor hónapokig sem mutatkozik. 

– A nehéz gazdasági helyzet talán sehol sem érezteti annyira sulyosan hatását, mint az autópiac terén, akár uj, akár használt kocsiról legyen szó. 

– Üzletágunk egyébként két vásárlókategóriára támaszkodik:
1. Azokra a kisemberekre, akik fuvarozási célra, tehát megélhetésükhöz keresnek használt autót. Ezek tulnyomórészben hitelre akarnak vásárolni. Ötszáz, vagy ezer pengőjük van és ezért háromezer-ötezer pengő értékü kocsit szeretnének venni. Ezeknek a legritkább esetben adunk el autót, körülbelül a jelentkezők kilencvenöt százalékát mellőzni kell, mert a beszerzett információk nagy óvatosságra intik a cégeket.


2. Ez a kategória készpénzvásárlók köréből alakul, akik alkalmi vételeket kötnének. Ezekkel könnyü volna üzletet csinálni, de soha sincsen megfelelő kocsi számukra. El is neveztük őket örök vevőknek. Tizezerpengős kocsit négyezer pengőért vásárolnának meg. Kikötésünk rendszerint az, hogy egy évnél régebben futó kocsit ne adjunk számukra. Megneheziti az üzletkötést az is, hogy kilencven százalékban csukott és kiskocsit keresnek. Márpedig ezekből van legkevesebb raktárunkon. Ma mindenki legszivesebben kiskocsit vásárolna, mert annak kevesebbe kerül az üzembentartása. 

– A nagykocsik szinte reménytelenül várnak a garázsban vevőre.
Igy például egy tizennyolcezer pengő értékü Buickra kétezer pengőért sem akad vevő a rendkivül nagy üzemköltség miatt. 

– Vannak a vevők között olyanok is, akik csak az autó rendszáma után érdeklődnek, ha azt elég magasnak találják, arra következtetnek belőle, hogy a kocsi nem régen fut, tehát megvásárolják, ha jó, ha rossz. 

– A mai állapotok mellett egyébként mindez csak elméletben áll meg, mert például az én telepemen az utolsó két hónap alatt mindössze öt vevő jelentkezett. Hajlandók is voltak a kiválasztott kocsit megvásárolni, az utolsó pillanatban azonban mind az öten visszaléptek az üzletkötéstől. 

– Előreláthatóan a közeljövőben nem is várható jobb üzletmenet s ez az oka, hogy a napokban megszüntettem a garázst, a nyilt üzletet s csak a lakásomról folytatom a közvetitést. Ugyanigy követni fognak értesülésem szerint a szakma többi képviselői is. A magyarázat egyszerü: nem győzzük a drága üzletbért és a többi kiadásokat. 

– Rendkivül megneheziti a helyzetünket az a körülmény, hogy a használt kocsik után is kell a vevőknek luxusadót fizetniök. 

– Ezt rendszerint lealkusszák, legalább is részben s az esetleges hasznot nekünk kell helyettük luxusadó fejében befizetni. Rontja azonban az üzletmenetet az is, hogy a magánfuvarozók csak magyar kocsit használhatnak, még külföldi használt autót sem vásárolhatnak. Már ezzek a kikötéssel állitják ki számukra az iparengedélyt. Már pedig ilyen megszoritás mellett, – amikor a magyar gyártmányu kocsikat nem tartják a fuvarozók annyira alkalmasaknak, mint a külföldieket, továbbá nem is igen található a piacon használt magyar kocsi, mert azok gyártása nemrégen kezdődött meg, – aligha lehet üzletünk fellenditésére számitani.