Nem lesz kocsmáros az Olasz bank

Adalék a közgazdasági sajtó-kacsa lélektanához

Érdekes apróságról számolhatunk be, amely megmutatja, hogyan keletkezik a sajtóban az a müfaj, aminek neve: közgazdasági kacsa.

Egy kövérre hizott példáját láttuk abban a hirben, amely bejárta a napisajtót és igy szólt, hogy a Magyar-Olasz bank, illetve annak egyik alvállalata, az Agrária borkészletének értékesitése céljából 60-80 különböző helyen kocsmát akar nyitni. Az Országos Vendéglős Egyesület rögtön össze is ült, tiltakozott s küldöttségileg ment a pénzügyminisztériumba. Végül kiderült a valóság: egy szó sem igaz az egészből.

A Magyar-Olasz bank, amelynek vezetői Éber Antal és Halmi Miklós iparvállalati érdekeltségeik likvidációs politikáját folytatják, s egyik legértékesebb iparvállalatuktól, a Schlich-Nicholsontól is csak azért váltak meg, hogy mobilitásukat minden körülmények között megőrizhessék, nem fog ilyen abszurd ötlettel előállni, nem fog borkiméréseket nyitni.

A Magyar-Olasz bank nem fog ezek után italmérési engedélyekért küzdeni, fináncokkal bibelődni. Az egész kacsa onnan indult el, hogy a bank, illetve egyik alvállalata, a Magyar Agrár bank borkészlete értékesitésére megalakitotta az Agráriát.

Ez az Agrária megválogatja vevőit és ha már 20-30 fillérért kell a bor literjét elpocsékolni, legalább olyanoknak akarja eladni, akik jók a pénzre. Igy jöttek különböző tárgyalások kocsmárosokkal létre s ezekről keletkeztek a hiresztelések, míg végül szépen hizott kacsa lett belőle: Az Olasz bank kocsmákat nyit.