Tizennyolc betű az S. O. S. …titititátátátititi…

…titititátátátititi…Tizennyolc hang ez, aminél borzaszóbbat nem ismer a föld kereksége. Ha ez a tizennyolc hang felcsendül, az idegpályákon szörnyű borzongás fut keresztül… a halál dermesztő, könnyfakasztó zenéje ez a tizennyolc hang.

Titititátátátititi …valljuk meg őszintén meglehetősen ostobán hangzik ez így. Hol itt a halál? Hol a borzalom? Mióta a rádió elindult világhódító útjára és nélkülözhetetlenné lett, azóta ez a tizennyolc betű a végső veszélyt jelenti.

Miért? Ez a tizennyolc betű az S. O. S. jelzésnek a morsével kifejezett hangja. Az S. O. S.-ről pedig mindenki tudja, hogy mit jelent. S. O. S.! Süllyed a hajó… tébolyodott emberek küzdenek a legszörnyűbb elemmel: a vízzel. Önmagukban már nem bíznak, segítség kell. Az S. O. S. mögött szinte hallani a halálbaindulók utolsó imáját és sóhaját, szinte látni a végső kétségbeesés tébolyító jeleneteit.

Ki ne emlékeznek a Titanic iszonyú sorsára? S azóta is hány esetben vibrált végig már ez az igénytelen, de borzalmat keltő három betű! Titanic!... De kevesen tudják, hogy e nagy katasztrófának egyik oka éppen az S. O. S. volt. És még kevesebben tudják ennek a közismert három betűnek a történetét.

Az S. O. S. a rádióközlekedésben természetszerűen csak a Morse ábécé révén juthat kifejezésre. A tengeri közlekedés terén ugyanis ritka a drótnélküli telefon kapcsolat. Aminek az a magyarázata, hogy távirattal ugyanaz a leadás háromszor nagyobb távolságra juthat el, mint telefónnal. A távirati összeköttetés pedig a Morse-ábécével operál. Tehát pont és vonással illetve ennek megfelelő hanggal adják le a szövegeket.

A pontnak a rádióban egy rövid ti, a vonásnak egy hosszabb tá hang felel meg. Az S. O. S.-nél tehát igy áll elő ez a tizennyolc betű: titititátátátititi. Ami másként ennek a jelzésnek felel meg:… - - - …: S. O. S.

Hogy ez az S. O. S. mit jelent valójában, arra megnyugtató feleletet senki sem tud adni. A rádió körökben az a vélemény, hogy a SAVE OUR SOULS kezdőbetűi, ami magyarul azt jelentené: mentsétek meg lelkeinket.

Az S. O. S. jelzés alig idősebb két évezrednél. Azelőtt ezt a három betűt ugyancsak másik három helyettesítette. C. Q. D. Amikor a Marcon-társaság megkezdte a működését és kiépítette a világ rádióhálózatát, gondolt arra is, hogy veszély esetére olyan rövidített jelzést adjon, amelyet minden rádiós azonnal felismer és azonnal megért.

A Marconi-társaság propoziciója a volt hogy a C. Q. D. legyen ez a veszélyt jelentő szócska. A C. Q. D. a COME QUICK DANGER kezdőbetüiből alakult, ami azt jelentené, hogy jöjj sietve, veszélyben vagyunk. Egy másik jelentése az volna, hogy C. Q.= mindenihez, a D. pedig = veszély. A C. Q még mindig azt jelenti, hogy mindenkihez. De nem is fontos, hogy a jelentése, mert hiszen elegendő, ha tudja mindenki, hogy egy bizonyos, tetszésszerinti jelzés a veszélyt jelenti.

A C. Q. D. majdnem egy évtizedig volt használatban. A Morse-ábécében ezt a következőképpen kopogják le. -.-.--.--.. Hangzásban: tátitátitátátátiti Ha már most összehasonlítjuk az S. O. S. jelzéssel (titititátátátititi) azonnal szembetünik, hogy mennyivel jellegzetesebb ez az utóbbi.

Amikor a Titanic fedélzetén kiadta a parancsnok az utasítást, hogy azonnal segítséget kell kérni a hajó rádiós tisztje munkába kezdett A Titanic tragédiájához tartozott azonban az is éppen abban az időben küzdött egymással a kétféle jelzés. A C. Q. D. kezdett kimenni a divatból, az S. O. S. még nem jött bele

A rádióstiszt úgy gondolkozott, hogy mind a kettőt felváltva fogja adni s így valószínűbb lesz hogy felfogják. Á^szándék jóhiszemű volt, csak nem vált be. Több rádiós fogta fel a jelzést, de annak csak töredékét hallva, azt hitte, hogy normális táviratról van szó, gyanútlanul tova siklott a gépével más hullámhosszra. Így azután csak későn hallhatták meg a kétségbeesett segély kérést.

A többit már tudjuk. A Titanic katasztrófája azután végleg rendet teremtett a kérdésben és a C. Q. D. jelzést örökre elvetették. Nem feltűnő, hosszas, zavaros. A S.Q. S. a maga jellegzetes, hátborzongató hangjával bevonult a rádiókódexbe s onnan most már valószínűleg sohasem kerül ki. A végső veszély jelzése tehát ez marad.