Gumikerekű sinautóbusz

Franciaországban eredményes kísérleteket végeztek gumikeréken gördülő sinautóbusszal (1. kép). A kerekek préselt lemezből készülnek a gumiabroncs elhelyezésére alkalmas profillal és a vasúti kocsikerekeken látható karimával vannak ellátva (2. kép).

A gumiabroncs szélességét megszabja a sinszélesség és ezért aránylag keskeny, így a keréknyomás 700 kg-nál több nem lehet. Nagyobb teherbírású kocsiknál tehát megfelelően növelni kell a kerékszámot, ami a korszerű többtengelyes alváznál nem okoz nehézséget. A surlódási tényező igen jó, vaskerék és sín közötti surlódási tényezőnek körülbelül 3 - 4-szerese.

E körülmény lehetővé teszi, hogy az említet kis tengelynyomás ellenére is a meghajtott tengelyek száma kevés lehet, másrészt a fékút kicsi, például 80 km/óra sebesség mellett 100 méter. E körülmények következtében a gumikerekű kocsik különösen nehéz terepviszonyú hegyi pályákon használhatók. A gumikerék természetesen nagyon csendes, rázásmentes járást biztosit a kocsinak.

Egyik legújabb 24 üléses autóbusz hossza 6.4 m, szélessége 2.46 m, súlya üresen 4.37 tonna, teherbírása 2.16 tonna. Hajtómotora 20 lóerős és az elérhető legnagyobb sebesség 100 km/óra. Elől egy háromtengelyű, hátul egy kéttengelyű forgózsámolyon nyugszik. Az első forgózsámoly két tengely, van meghajtva. Üzemanyagszükséglete kicsi: 18 személy szállítása és 100 km/óra sebesség mellett 20 liter benzin 100 km-enként.

Szili László.