1937: a pesti hídavatások esztendeje

A Margithíd kiszélesítési munkálatai – amelyekhez az elmult napokban hozzákezdtek – egyelőre háttérbe szorította az érdeklődést a Borárostéri híd iránt, ahol programmszerűen folyik az építkezés. A megállapított időre, 1937. végére átadják a forgalomnak ezt az új dunahidat, amelyen több villamosreláció közlekedik majd, mert a nagykörúton haladó kocsik legnagyobb része tovább megy Lágymányosra, illetve a kelenföldi pályaudvarra.

Ismeretes, hogy a kormányzó jubileuma alkalmából létesített hídalap
bevételei, főleg az ingatlanátruházási illetékek 12,5 ezrelékes pótlékából regrutálódnak és akkor, mikor a számítások történtek, ez az átruházási pótlék havonta mintegy 200.000 pengőt reprezentált. A válság éveiben csökkent az ingatlanok értéke és az átruházási illetékbevétel is, még pedig egészen havi 80-85.000 pengőig, akkor merült fel aztán az a terv, hogy a borárostéri híd bevételei lekötése mellett, másfélmillió pengős hitelkeretet biztosítanak a zárolt pengőkből.

Ebből az összegből a kereskedelmi minisztérium
eddig mindössze negyedmillió pengőt vett fel, mert az ingatlanforgalom ismét felélénkül, jelenleg havonta mintegy 140.000 pengő folyik be a hídalapba, ami bőségesen fedezi a kutatásokat, tehát újabb kölcsönre nincs szükség. Ha a jövőben az ingatlanforgalom legalább ezen a nívón marad, a Borárostéri híd építési költségeit az új bevételek teljesen fedezik, sőt esetleg a tavaly felvett kölcsön is visszafizetésre kerülhet.

Ez a körülmény közelebb hozza
– különösen akkor, ha az ingatlanforgalom tovább emelkedik, – az óbudai híd megvalósítását is, melynek tervei elkészültek és kizárólag csak anyagiakon múlik, vajjon 1938-ban vagy pedig csak 1940-ben kezdenek hozzá az építéshez.

A Margithíd átalakítása pénzügyi szempontból egyáltalán nem késlelteti
az óbudai híd építését, mert az előbbihez szükséges összeget külön hiteltranzakció révén biztosította a főváros. A Margithídnál először az alapépítményi munkákkal, a mederpilléreknek déli irányban való kiszélesítésével készülnek el, és ennek legnagyobb részét ebben az évben be is fejezik.

A Margithíd teljes kibővítése 1937. közepére várható,
de a munkálatokat úgy irányítják, hogy közben egyetlen napig sem áll meg a forgalom és a híd 11 méteres szélességben állandóan alkalmas lesz közlekedésre. Két esztendő múlva tehát egymásután két nagy dunahidat is átadhatnak a forgalomnak, először a kibővített, megifjított Margithidat, azután pedig a modern, új borárostéri hidat.