Blériot meghalt

Párizs, augusztus 2

Blériot Lajos, a repülés nagynevű úttörője vasárnap elhunyt. Blériotnak szívbaja volt, de halála váratlan gyorsasággal következett be.

A század elején egy fiatal francia mérnők minden idejét arra szentelte, hogy elméletileg és főleg gyakorlatilag előbbre vigye a repülést.
Nem követte a német Zeppelin grófot és nem kormányozható léggömböt gyártott, hanem repülőgépeket szerkesztett. Ezt a fiatal mérnököt Blériotnak hívták. Cambrai-ban született 64 évvel ezelőtt, katonamérnöknek készült és a francia tüzérségnél szolgált, azután megvált a katonaságtól, elektrotechnikával kezdett foglalkozni és kis műhelyében főleg acetilen fényszórókat gyártott.

1900-ban építette meg első repülőgépét és ettől kezdve minden évben újabb modellt készített, amely az előbbinél tökéletesebb volt. De milyen gépek voltak ezek! A sebességük alig érte el egy mai városi kisautó teljesítőképességét és nem emelkedett 50-100 méternél magasabbra. Egy ilyen repülőgéppel ejtette Bieriot csodálatba a világot amikor 1909 július 25-én Calais és Dover
között átrepülte a La Manche csatornát. A csatorna ezen a ponton 33 kilométer széles és az utat Blériot XI. számú monoplánjával 23 perc alatt tette meg. Az egész kultúremberiség ujjongva ünnepelte a repülés francia hősét! Blériot ezután európai körútra indult, hogy bemutassa a csodagépet, mely először repült a tenger fölött.

1909 október 18-án Budapesten rendeztek nagyszabású repülőnapot, amelyen Blériot gépe 80-100 méter magasságban rövid körrepülést végzett és valósággal önkívületbe ejtette a közönséget.

Blériot a La Manche csatorna átrepülése után szívós munkával javította, fejlesztette, tökéletesítette találmányát és a világháború elején a francia hadsereg az ő tervei alapján gyártott repülőgépeket használta.

A háború után Blériot hatalmas repülőgépgyárat épített, amely újabb és újabb gépcsodákkal lepte meg a világot. A gyár vezetése elvonta az elméleti kutatómunkától és legutóbb, amikor megkérdezték, miért hagyta abba feltalálói pályáját, fáradtan válaszolt:

Én már öreg ember vagyok és beteges. Munkámat elvégeztem, a repülés tökéletesítése a fiatalokra vár..

Blériot-val a modern repülés őse és hőse költözik a sírba, ahová nemcsak Franciaország, hanem az egész kultúremberiség megilletődött részvéte kíséri.