A külföldiek győztek a vasárnapi motorkerékpáros nagydíjon

A magyar Kozma és Lukavecz a verseny igazi hősei

Kánikulai napsütésben, húszezernyi közönség előtt rendezte meg vasárnap a KMAC a népligeti körpályán az ötödik motorkerékpáros Grand Prix-t, amely a papírforma szerinti eredménnyel végződött: az első díjat minden csoportban a világhírű külföldi gyári versenyzők nyerték.

Városszerte óriási érdeklődés előzte meg az izgalmasnak ígérkező versenyt, de százával érkeztek motorkerékpáros és autós turisták vidékről és Ausztriából is.

Az úttest két oldalán az erős napsütés ellenére is halálsápadt arccal állnak az emberek. Alig zúdult neki a mezőny, az élen vágtató gépek máris feltűnnek a célegyenes fordulójában. A legnagyobb és leggyorsabb gépek vezetői vörös huzatot viselnek fejvédő sisakjukon.

Olyan irtózatos sebességgel robbannak el a nézőtér előtt, hogy villanásnyira látni csak őket s már el is tűnnek újra. Csak a kompresszorok magas hangú jajongása tépi még a nézők idegeit, csak a kályhacső vastagságú kipufogócsövek torkából tízatmoszférás nyomás alatt robbanó benzin és olaj füstjének szaga csípi még a szemeket, de az első körök után már ég mindenkiben a verseny láza!

Az első körök után széthúzódik a mezőny és kialakul a helyzet. Az 500 köbcentiméteres, tehát a legerősebb gépek között Gall Karl, a BMW gyár világhírű versenyzője a leggyorsabb. Már az első kör után az élre került és ettől kezdve a verseny végéig meg is tartja helyzetét.

Néhány percig közvetlenül a nyomában száguld Bodmer Karl, a konkurens DKW gyár versenyzője s a közönség feszülő idegekkel fordul most feléjük. Öldöklő küzdelem fejlődik ki.

A két gép a második kör után szinte egyszerre ér a nagyfordulóhoz. Nem sokkal előtte még százötven kilométer körüli a sebességük, itt azonban erősen lassítaniuk kell, nehogy a centrifugális erő a közönség közé repítse őket.

Mély hörgéssé tompul a forduló előtt a két kompresszor hangja, a motorok hörögve nyelik a forró levegőt, s a pneumatikok sikoltva csapnak bele az éles ívbe Gall nem hagyja magát kiszorítani a pálya belső részéről, néhány méter előnyt szerez s a küzdelem egyre forróbbá válik. A közönség torkaszakadtából biztatja, hol egyiket, hol másikat.

Néhány percig nem is figyel senki a többiekre, pedig a nagyszerű magyar bajnok, Kozma Endre, már szorosan mögöttük vágtat. Alig nyolc-tíz másodperc a különbség köztük! Az a tömeg veszi csak észre a magyar fiú bravúros vágtatását, amely Kispest felől érkezett és a vasúti töltés melletti réten – az ingyenhelyen – helyezkedett el.

A következő körben Bodmer motorját defekt éri, kénytelen feladni a versenyt, Gall most már verhetetlenül száguld az élen! Az időmérő mérnökök megállapítása szerinte ettől kezdve másodpercnyire pontos körökben száguldja végig a 250 km-es távolságot. Úgy dolgozik, mint a gép.


A második helyért kemény küzdelem folyik a többi német, osztrák és magyar versenyző között. Ennek a küzdelemnek, de az egész versenynek is erkölcsi győztese a magyar Kozma, akinek önmagából kellett mindent pótolnia, ami gépéből hiányzott.

A szakértők állítása szerint ennek a magyar fiúnak vasárnapi küzdelme a magyar motorkerékpársport történetének egyik legragyogóbb hőstette! Sikerült is elérnie Gall mögött a második helyet.

A 250 köbcentiméteres kisgépek csoportjában hasonló roppant küzdelemben gyűrte le ellenfeleit a folytonos géphibákkal küszködő Lukavecz Ferenc, bár Winkler gyári versenyző és a kitűnő Novotny mögött ő is csak harmadik helyre juthatott.

Ez a két fiatal versenyző – mindketten szigorló mérnökök. Lukavecz ezenkívül, mint sportrepülő és motorcsónak versenyző is pompás eredményeket ért már el – európai viszonylatokban is a legelsők közé tartozik. Önmagát múlta felül az akrobataügyességű Zamecsnik is, aki harmadik lett a nagygépek erős nemzetközi konkurenciájában.

Ennyi tudás, értelem, szív, lelkesedés és bátorság igazán megérdemelné, hogy olyan gépek kerüljenek a kezükbe, amelyek hajszálnyival sem maradnak alatta a külföldiekének.

A verseny vége felé izgalmas jelenet játszódik le a műszaki depók előtt. Az egyik osztrák versenyző gépe benzinfelvétel közben kigyulladt és a szétfröccsenő benzin pillanat alatt csaknem teljes sebességében elöntötte az utat. A távolban már hallatszott a közeledő gépek morajlása. Az úton pedig méteres lángokkal égett a benzin és a gép.

Az a veszély fenyegetett, hogy az óriási sebességgel közeledő versenyzőknek ezen a lángfalon kell majd keresztülrohanniuk, amikor elkerülhetetlen lett volna, hogy gépeik egytől-egyik meg ne gyulladjanak.

A pályára kivezényelt tűzoltóság fél perc alatt végzett a fenyegető veszedelemmel: poroltó sugarakkal árasztotta el a lángoló úttestet s mire az élen vágtató versenyzők felbukkantak a depók előtti fordulóban, már nyoma se volt a tűznek.

Félkettő volt, amikor a verseny abszolút győztese, a német Gall keresztülsüvített a célon. A közönség pillanatok alatt elözönlötte a pályát. Mindenki látnia akarta az olajjal, porral borított versenyzőket, akiket családtagjaik és barátaik majd szétszedtek örömükben.