Tízezer mérföldre beszéltek robogó autóból

A rádiózás történetében korszakalkotó jelentőségű lesz az a beszélgetés, amelyet a minap New-York és az ausztrállal Sidney között folytattak rádión. Az ausztráliai állomás mitsem tudott arról, hogy mire készül a newyorki rendőrség rádióosztálya.

Egyszerre csak jelentkezett Shenectady állomása és kapcsolta mr. Langot, aki a newyorki rendőrség nevében üdvözölte sidneybeli kollégáját, mr. Farmert és bejelentette, hogy New-York uccáin robog e pillanatban és a rendőrségi autóból beszél. Az autóba rövidhullámú rádió adóállomást építettek, ez 10 méteren működik és a vétel és adás minden részletét a Shenectady főállomás ellenőrzi.

Az első percekben képtelenségnek tartották Sidneyben, hogy 10 ezer mérföld messzeségből tisztán és zavarmentes beszélhessen valaki robogó autóból. A kísérletek egy órán át zavartalanul folytak s végül is belátták, hogy megtörtént a csoda, a rádió újabb korszakhoz érkezett. Newyorki időszámítás szerint reggel fél 7 és fél nyolc óra között folytak a kísérletek, ami Sidney esti fél 10 órának felel meg.

Az autó a megszokott szedán-tipus volt, amilyet az amerikai rendőrség általában használ. A frontlapra szerelték a francia típusú telefonkészüléket, míg minden egyéb gépezet, amelyre az adáshoz szükség volt, az autó hátuljára erősített ládában foglalt helyet.

Szakkörökben elismeréssel és bámulattal adóznak a newyorki rendőrség e jólsikerült tudományos kísérletének és eredményeinek. Példájuk nyomán most világszerte megindult a lázas munka, ami már odáig fejlődött, hogy közeli távolságokon is tökéletes összeköttetést tudnak teremteni a száguldó autók és a központ között.

A newyorki rendőrségi kocsik például a nagy város területén bárhol és bármikor felcsengethetik a központot, hogy jelentést tegyenek vagy utasítást kérjenek. Ehhez nincs szükségük telefónra, mert minden szükséges eszköz az autóban van. Még meg sem kell állniuk.

A találmánynak a harcászatban is jelentős szerepe lesz, mert hasonló felszereléssel látták el a tankokat, a harci kocsikat is, amelyek többé nem vakon nyomulnak előre, hanem repülőgépekről küldött rádiós utasítás szerint mozog.