A magyar szállodaipar törekvései az idegenforgalom fejlesztésére

Irta Marencich Ottó, a Dunapalota vezérigazgatója

Idegenforgalmunk a mult évben örvendetes fellendülést mutatott.
Ezt főleg azoknak az eseményeknek köszönhetjük, amelyek 1937-ben az egész világot mobilizálták, vagyis az angol koronázásnak és a párisi világkiállitásnak. Igy tehát rendkivüli idegenforgalomról volt szó s a magyar idegenforgalomhoz nagyban segitett hozzá az a körülmény, hogy Ausztria is a szokottnál nagyobb idegenforgalomra tett szert, miáltal propagandánk, melyet Ausztriában kifejtettünk, a kívánt eredménnyel járt, mert ott termékeny talajra is talált.

Kormányzatunk és fővárosunk
igen hatásos és dicséretre méltó propagandamunkát végzett a távolabb külföldön is s ezért csak köszönettel tartozunk az Országos, valamint a Fővárosi Idegenforgalmi Hivatalnak, amelyek tényleg kellő tapintattal, körültekintéssel és szeretettel teljesitik ezt a nem könnyü feladatot.

Országunk, főleg Budapest, határozottan divatba jött.
Fővárosunk páratlan szép fekvése és az itt lelhető nyugalom és biztonság, az idegenekkel szemben tanusitott előzékenységünk, mint olyan tényezők, melyek természetszerüleg nagy vonzóerővel birnak minden külföldi látogatónkra. Az idegenforgalomról általánosságban ujat mondani alig lehet, legfeljebb még csak azt, hogy ez ma már minden országban valóságos nagyiparrá fejlődött, mellyel minden kulturország foglalkozik, mert az idegenforgalom ma már mindenütt mint hatalmas közgazdasági tényező van elismerve.

Az utazást kényelmesebbé és olcsóbbá tenni
s ezáltal az idegenforgalmat fokozni, ma mindenütt a jelszó, igy nálunk is. Feltétlenül biztos, hogy már az idén is nagyobb átlagforgalomra számithatunk, ha a mult évben beállott francia, svájci és olasz devalvációt sikerül ellensulyoznunk azáltal, hogy az utazási csekk- és devizapolitikát helyes mederbe vezetjük.

A szállodaipar ma különös fontosságu tényezőként illeszkedik
az idegenforgalomba és igy szükséges tényezője lett a közgazdasági életnek is. Ma már a szállodaiparnak a közgazdasági eszközökéhez hasonló fontosságu szerepe van, mert idegenforgalmat e kettő nélkül a modern korban elképzelni sem lehet, idegenforgalmi kultúra tehát modern szállodakulturát követel, a szállodaipar ennek folytán kénytelen az uj kor követeleményeinek feltétlenül eleget tenni.

A mult év óta nálunk is hirtelen beállott idegenforgalmi fellendülés
ugyszólván készületlenül talált bennünket, de mindennek ellenére a szállodaipar, amint azt a csucsnapokon is láttuk, megállta helyét. A megnövekedett idegenforgalom megmutatta azt is, hogy a nagyobb igényü közönség, mely főleg a Duna-soron lévő szállodákba szokott gravitálni és amely közönséget most a belvárosi és köruti szállodákban voltunk kénytelenek elhelyezni, ott a legnagyobb mértékben meg volt elégedve és ez a jele annak, hogy ezek a szállodák is már azon a magaslaton állanak, mely fővárosunk idegenforgalmának érdekében kivánatos. De a magyar szállodaipar ezzel az eredménnyel nem elégszik meg és örömmel állapithatjuk meg, hogy a modernizálás a szállodákban a még mindig nehéz gazdasági viszonyok dacára tovább folyik.

Egészséges idegenforgalmi viszonyok
elsősorban egészséges közlekedési és szállodaviszonyokat igényelnek s ez mindenütt csak ugy érhető el, mint a külföldi idegenforgalom a kellő mederben mozog. Országunkban azonban, sajnos, a belföldi forgalom állandóan csökken, igy tehát a téli hónapokban a szállodaipar állandóan veszteséggel dolgozik. Ezen kell segitenünk.