Repülőgép-hajó az óceánon

Pár évvel ezelőtt láthattunk egy filmet, amelyben az óceán kellős közepén lehorgonyzott hatalmas hajó szerepelt. Hallatlan merész elképzelés! mondottuk akkor. Pedig a technika valósága azóta már messze túlszárnyalta ezt az akkor még merész elképzelést.

Az Atlanti óceán déli részénél horgonyoz az „Ostland”nevű német katapulthajó. Az északamerikai szakemberek eleinte igen rossz szemmel nézték ezt a próbálkozást s hitetlenül csóválták a fejüket. Azóta már ők is belátták azt, hogy ennek a hajónak a segítségével sikerült a németeknek állandó óceáni repülőjárat lehetőségét kikísérletezni.

Az amerikaiak Hawain keresztül közlekednek a Csendes óceánon. Ez az út azonban nem gazdaságos, mert Hawainál mindig nagy a hullámverés és nagyon erős mótor kell ahhoz, hogy a repülő gép a vízről fel tudjon emelkedni. A levegőben pedig már nincs szükség ilyen erős motorra, tehát a motor erejének kb. 40%-a kárbavész ezáltal.

De nemcsak a mótor nagy ereje vész kárba, hanem igen sok benzin is hiába pocsékolódik el. A katapult-hajó óriási előnye abban rejlik, hogy a startolást függetleníti a víziviszonyoktól: bármilyen a tenger, a gép el tud indulni, mert hiszen indulása nem függ össze a vizzel.

Állandó repülőjárat esetén azonban igen fontos, hogy repülőgép és a támpont (kalapult-hajó) között is állandó rádióösszeköttetés legyen. Ez azért is fontos, mert például, ha kényszerleszállást akarna végezni a bajbajutott repülőgép, bizony nem igen tud mindig a katapult-hajóhoz eljutni.

Ilyen esetben pontosan megadja repülési irányát és a katapult-hajó szépen elébeúszik és hátára veszi a megsebesült vagy kimerült repülőgépet. A katapult-hajó rádiófelszerelése tökéletes: van hosszú- és rövidhulláma adóvevő-berendezése. Ezáltal tehát biztosítani tudja a zavartalan közlekedést a Csendes óceánon.