A Cunard line és a magyar kivándorlók

A Cunard lineal kötött szerződés szerint 120 koronáért szállítja a tisztes társaság minden magyar darabját Fiuméből New-Yorkba.
Igy csinálta meg a mi bölcs kormányzatunk! Igen ám, de a többi tengeri hajózási társaság még sokkal olcsóbban vállalkozik a szállításra és a nagy társaságok versenyzése folytán ma már 40 koronáért is lehet európai kikötőből Amerikába menni.

A Cunard line is versenyez, de nem a Fiuméból utazó közönség érdekében, hanem a Triesztben hajóra szállók nagy örömére.
Ugyan is, ott nem lévén érvényben az előre látó magyar kormánynyal kötött szerződés és mert concurálni kell a többi hajótársaságok járataival, legujabban Triesztből Amerikába 65 koronáért szállítja a fedélköz utasait! 

Ergo, az a szegény magyar kivándorló a ki Fiuméban ül hajóra fizet a magyar kormány jóvoltából 120 koronát.

Az osztrák pedig a ki ugyan a Cunard line hajóival gőzöl át a nagy pocsétán, fizet ugyan azon útért, helyért és ellátásért 65 koronát! Igaz, hogy a Cunard Line azért nem sokat nyer a Fiuméből induló szegény magyarokon, - mert a szerződése szerint 20 korona jutalékot kell adnia a „Menetjegy irodának” 20 koronát az „Adriának” és 10 koronát a kivándorlási alapnak, marad tehát neki 70 korona minden utas után, tehát csak 5 koronával több mint a trieszti utas után.

– Kérdjük: a ki tud számítani, miért nem mond le a hatóság segítségével való fiumei útra keléstől és miért nem ül Triesztben a Cunard Line hajóira?
A tiszta profit közel 55 korona! – Na, ezt a Cunard Line-féle szerződést is ugyan bölcsen kötötték meg szegény magyar hazánk nemtői.