Megkezdődtek a pályaversenyek

A Millenáris-pályán vasárnap délután pontban 4 órakor megkondították a jelzőharangot, ezzel egyhetes késés után megindultak a kerékpár pályaversenyek, megindult a napsütés és még jóval 4 óra előtt megindultak a betonteknőn azok a versenyzők, akik bemelegítő köreiket futották. A tribünön és a tribün mellett fő a közönség.

Még hivatalosan meg sem indítják a versenyeket, az egyik fordulóban a gyorskorcsolyázó-kerékpáros Ladányi láncszakadást kap, bukik és fehér gézfoltokkal tarkítva, szomorúan jelenti be, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülései miatt, nem vehet részt a versenyen.

Bathó bácsi kezébe veszi az indító-zászlót, a színes trikók felett rábuknak a fejek a kormányra. Tapossák, gyúrják a köröket. Jól mennek a fiúk. Az izmokból kioldódik a merevség, a sokáig üresen állt pálya megtelik színnel és ez egyszer valóban nem mesterségesen forró a légkör.

A mai műsor magja: Budapest repülőbajnoksága komoly tét. Öt előfutamban és három reményfutamban köröznek, taktikáznak „spurtol”-nak a résztvevők, akik között akad újonc, de akad öreg róka is szépszámmal.

Mert a kerékpározónak nem elég taposnia a pedált és bedőlve venni a fordulókat, nem elég tüdőt, szívet, lábat, mindent beleadni a hajrába; a kerékpárhoz ész is kell. Látni azt, mikor menjen rá az előtte lévő kerekére, mikor könnyítsen az iramon, és mikor vágjon bele: ezt tudni soha, ezt csak megtanulni lehet.

A bajnokság Éles és Nagy Béla párharcán dőlt el. Tapogatózva, hihetetlen lassúsággal kezdik a kört Nagy élre megy, de leáll. Éles sem akar vezetni. Mégis az ő türelme fogy el előbb. Kiugrik és irtózatosan belevág. Nagy is beletapos, feljön. Éles előnye elfogy, szinte egymás mellett fut a két gép. Az FTC-ista belefekszik, a nyakán hozza előre a célegyenesben Nagyot és végül is kerékhosszal, elsőnek vág bele a célba. Remek küzdelem volt.

Magas rokonszenves úr fényképez előttünk. Ráismerünk Willy Lorenzre, a szövetség új német edzőjére. Ő ma a legnépszerűbb ember a kerékpárosok között. Mindenütt ott van, mindent megmond, tanácsai aranyat érnek. Megkérdezzük, mi az általános benyomása a magyar kerékpárosokról.

– Az anyag kitűnő, – mondja. – Helytelennek tartom azonban, hogy a versenyzők mindent csinálnak. Aki jól megy rövidtávon, az maradjon a pályán. Így is lesz még négy-öt elsőrangú országúti versenyző, akikhez később a tehetséges fiatalok felzárkózhatnak.

Ez elsősorban Élesre vonatkozik. – Lapozgat a noteszében. – Felírtam néhány fiatal nevét, akikből nagyon jó pályaversenyzőt lehet majd gyúrni. Bíró, Molnár és Morvay azok, akiket ilyen szempontból figyeltem. Természetesen még csak az elején tartok a munkának, - teszi hozzá - de ahogy tapasztaltam, a lelkesedésben és tehetségben nincsen hiány és egyelőre ez a legfontosabb.

Eredmények:

Budapest repülőbajnoka Éles (FTC) 12 mp, 2. Nagy (Törekvés), 3. Nótás (PSE), 4. Pelvássy.

1000 méteres időfutam bajnok Papp (Vil. K. K.), 2. Éles (FTC), 3. Karaki (BSzKRT).