Kiállítások

A lét hasonló szemlélete nem egyszer előfordult már az emberiség történetében. És igaz, hogy ősök nélkül senki sem születik. De Medgyessy egyszerűsége, nagyvonalúsága nem kölcsönvett öltözék, nem eltanult, nem leutánzott, hanem lelkéből lelkedzett őszinte forma. Nem a mult tükröződik benne, hanem valami új, ismét kívánt és mégis nagyon régi, emberi egyszeráség.

Az Országos Magyar Népművészeti Múzeum grafikai osztályának LXXLX kiállítása, melyet dr. Hoffmann Edith és dr. Domán Andrea rendezett, a görög-római mitológia témáira vonatkozó grafikai lapokból nyújtott pompás válogatást. Vezérfonalul Ovidius metamorfózisai szolgáltak, s a nagyszerű mondagyűjtemény, mely a renaissance óta a XVIII. század végéig népszerűségében szinte vetekedett a bibliai történetekkel. De besoroztak a rendezők néhány egyéb, helyütt olvasható mondára épült illusztrációt is.

Nagyszerű képsorozat vonult fel előttünk, holland, francia, német, olasz és angol grafikusok remekei. Önálló kompozíciók csak úgy, mint nagy mesterek festményeinek reprodukciói. Ismét elsirathattuk, hogy milyen mélyre süllyedt a mai illusztratív grafika nemcsak technikai, hanem művészi szempontokból is. A fénykép meg sem tudja közelíteni egy XVIII. századbeli mezzotinto, vagy rézkarc Pazar pompáját!

Végigélvezhettük, hogy mennyire átalakul egy-egy téma feldolgozása más és más nemzet szülöttének nemcsak képzeletbeli, hanem még mesterségbeli részében 'is, hogy milyen vaskosak és vérbők a hollandusok, milyen merevek és esetlenek a németek, milyen utolérhetetlenül könnyedek és bájosak a franciák és milyen előkelőek az angolok, milyen plasztikusak az olaszok.

Az önállóan alkotó grafikai képzeletnek valóságos remeke Rembrandt egy átszellemült gyönyörű lapja. Daumier kacagtató litografái viszont offenbachi paródiává alakítják át a mitológia varázslatos mondáit.

Aki pedig a különböző grafikai eljárások különleges szépségeit akarja élvezni, szintén bőséges okulással nézheti végig ezt a remek kiállítást, ahol megtalál minden grafikai eljárást, kezdve a rézmetszeten egész a litografiáig. Külön figyelmet érdemelnek a gyönyörű színes és krétamodorban készült francia lapok.
A kiállítás több hónapig marad nyitva, megtekintését nyomatékosan ajánljuk olvasóink figyelmébe.

Farkas Zoltán