Edison accumulatora

Edison accumulatorát feltalálója annyira tökéletesítette és kipróbálta, hogy már most forgalomba is hozzák. Az accumulator legszembetünőbb előnye csekély súlya, mely alkalmassá teszi azt első sorban kocsik hajtóeszköze gyanánt való felhasználásra.

A *Scientific American* és a *Journ. Int. Fr.* szerint az accumulator tokja aczélbádog, mely erősités szempontjából magasságának kétharmad részéig hullámos. Ezzel megóvjuk a tokot a kilyukadástól és a töréstől, míg az elektromos kocsikon eddig használt ebonit-tokok igen gyakran sérűltek meg.

Az elem lemezeinek merőleges karimái teljesen hozzásimulnak a tok falaihoz és ebonit-lapokkal vannak megerősitve és egyúttal egymástól elválasztva. A lemezek rámákból állnak, melynek *ablakai* egy bizonyok keverékből hydraulikusan sajtolt *brikett*-el vannak kitöltve, még pedig a positiv lemez vas és graphit, a negativ nickel és graphit keverékét tartalmazza.

A positiv lemezek a rekeszen belül összeköttetnek és a positiv polussal jutnak érintkezésbe. A negativ lemezzel ugyanigy járnak el. A negativ polust már most a szomszédos rekesz positiv polusával kapcsoljuk össze, ez az eljárás tehát miben sem különbözik a közönséges elemek esetén követett eljárástól.

Az elem fedelén két nyílás van: az egyik a káli-lúg beöntésének a helye, a másikon az elszálló gázok jutnak a szabadba. Olyan elővigyázati rendszabályokat állitottak fel, a melyek alkalmazása meggátolja a folyadék kiömlését, még akkor is, ha a rekeszt egészen felforgatjuk. Épen így gondoskodott Edison arról is, hogy az elem fel ne robbanhasson, ha tüz közelében van.

Az Edison-készitette elemek rekeszenként 160 Ampére-órát termelnek, ha középszámitással 13 Volt a kisülési feszültség. Minden rekeszben 24 lemez van, mely minden kártól menten egészen 200 Ampére-ig terjedő kisütést engedhet meg.

Kétségtelen, hogy Edison elemének mechanikai előállitásban sokat újitott az eddigi ebonit-tokos készülékeken és sokkal tisztább, megbizhatóbb és kényelmesebb telepet létesített, mint az, a mely most rendelkezésünkre áll.