Kormányozható léghajó

A vágy eredete, a levegőbe emelkedve, ott tetszésszerinti irányban mozogni, a mythologia homályába vész. Ezt a vágyat igyekezett minden kor népe valóságra váltani, eddig minden eredmény nélkűl.

A Montgolfier testvérek végezte kisérletek (1783) új impulsust adtak a repülés problemájával foglalkozóknak. Az első légi utat Pilâtre de Rozier és d’Arlandes marquis tették egy Montgolfier által szerkesztett léggömbön. A Montgolfier fivérekről elnevezett ballon meleg levegőjét Charles az annál tizennégyszer könynyebb hydrogennel helyettesitette. Végül a hydrogent a sokkal olcsóbb világitó gázzal helyettesitették. Ez a léggömb rövid története.

Az ember tehát a léggömb segélyével tényleg a levegőbe emelkedhetett és meg volt győződve, hogy könnyű lesz azt tetszésszerinti irányban mozgásra bírni és kormányozni. Legió a száma azoknak a terveknek és kisérleteknek, a melyeknél ferde sikokkal, vitorlákkal akarták a szelet a ballon mozgatására felhasználni, vagy emberi erővel hajtott evezőlapátokkal, későbbgépekkel hajtott lapátos kerekekkel igyekezetk czélt érni.

A sok kudarcz után arra a meggyőződésre jutottak, hogy aléghajót ily módon sem mozgásra birni, sem kormányozni nem lehet. A technika fejlődésével ezért más utra terelődött a léghajó ügye. Aballon alakja hosszúkás, a két végén csúcsban végzódik, mozgatására lehetőleg kicsiny súlyú erős motorral hajtott könnyű légcsavar szolgál, az irányitás pedig vitorlaszerű kormánylappal történik.

Renard és Krebs léghajója a legtökéletesebb mindazok között, a miket az előtt és az óta az elmult tizennyolcz év óta létrehoztak. Renard és Krebs elértek 5.6 m sebességet és egyedül Santos Dumontnak sikerült a legutolsó hét évalatt nagyobb, legfeljebb 7 méter sebességet elérni.

Santos Dumont sikere nem csak abban áll, hogy nagyobb sebességet ért el. Ő léghajóján csendes időben vagy igen gyenge szélben odamegy, a hová neki tetszik. Igy előre meghatározott helyen és időben találkát adott barátainak és ezen pontosan megjelent léghajójával.

Többször körülhajózta az Eiffel-tornyot, megnyerte a Henri Deutsch-féle 100.000 frankos díjat, mert egyedül neki sikerült a pályázatban kikötött utat meghatározott idő alatt megtenni.


Nagy eredményeket vártak Zeppelin gróf léghajójától, a mely szerkezeti szempontból a Schwarcz-féle aluminiumballon és a szövet-ballonok között átmenetet képez. Az első felszállás alaklmával, 1900. július 2-án a ballon négy méter sebességet ért el, majd a leszállásnál egy czölöpbe ütközött és kilyukadt.

A reconstruált léghajó ugyanez év szeptember 25-én üres állapotban lezuhant az épület padozatára, mert a kötelek, a melyekre az aluminium váz függesztve volt, meglazultak.



Az aeronauták meg vannak már most győződve arról, hogy akormányozható léghajó problemája meg van oldva, de ha kicsit meggondoljuk a dolgot, arra za eredményre kell jununk, hogy semmivel sincs előbbre, mint husz esztendővel ezelőtt.

A kik ma kormányozható léghajó és repülőgép-problemákkal gyakorlatilag foglalkoznak, vagy pályatévesztett emberek, vagy szélhámosok, a kiknek mindig nagyobb a phantasiájuk, mint a positiv tudásuk. Ez a magyarázata annak, hogy ők csak kisérleteik után tudják meg azt, a mit a tanult és helyesen gondolkodó ember nem is számitások, de egyszerű meggondolások alapján előre megmondhat.

Ebben a tekintetben talán az egyetlen kivétel Renard és Krebs, őkmegis csináltak minden megcsinálhatót ésőket senki nem szárnyalta túl, még santos Dumont sem, a ki egyszerűen czirkusi produktiókat végzett.

Még meg kell emlitenem a léghajók egy különös alakját, a mely csakis arra szolgál, hogy afelszálló egy pont felett lebegve, ugyanarra a helyre visszabocsátkozhasson. Ilyen Danilewsky orosz phisikus ballonja, a mely csak egy megfigyelőt visz magával, miáltal a ballon térfogata amnimumra redukálódik és a szerkezet úgy lebeg a levegőben,mint egy szeszmérő a folyadékban.

Ezzel befejezem azoknak a kisérleteknek a leirását, a melyeknél az Archimedesi törvénytés a felületek mozgásának törvényeit együtt akarták felhasználni a repülés problemájának megoldására. Térszűke miatt itt a szorosabb értelemben vett repülő-gépekkel nem foglalkozhattam, ezeket majd legközelebb külön fogom ismertetni.