Magyar találmány

E hó közepén Székesfehérvárott a déli vasút állomásán nagyobb társaság előtt mutatták be Fodor Antal lakatos új önműködő vasúti kocsikapcsolóját. Az egyszerű, ügyes szerkezet a kísérletnél jól bevált s némi javítás után bizonynyal alkalmazást is nyer. Ideje, hogy már nálunk is gondoljanak a sok ember áldozat kikerülésére, a mivel a vasúti kocsik tolatása és kapcsolása évenként jár. Amerikában 1893 óta törvény kötelezi a vasúttársaságokat az őnműködő kapcsolók alkalmazására s azóta e balesetek száma 70%-kal csökkent.

Fodor Antal találmánya, a mely Szemere Miklós pártfogásával készült el, a jelenlegi vasúti kocsikra minden változtatás nélkül könnyen alkalmazható. Képeink közül az első mutatja a szerkezetet a szétkapcsolt kocsikon, míg a második az összekapcsolás után. Láthatjuk, hogy mindegyik kocsin két részből áll a berendezés, ú.m.: egy merev egyenes villából, elől kis hengerkerékkel és egy a rák ollójához hasonló csiptetőből, mely a másik kocsi villáját az összetolásnál befogadja és fogva tartja mindaddig, míg a kocsi oldalán látható emelővel a csíptetőből a villát ki nem szabadítjuk, a mikor is a kocsik elválaszthatók.

Ez a szétválasztás természetesen önműködőleg, esetleg villamos úton vagy sűrített levegővel a mozdonyról is elvégezhető lesz. Az a nemes áldozatkézség, melylyel Szemere Miklós az egyszerű lakatos e találmányát egész önzetlenül felkarolta – mert az esetleges jövedelmet jótékonyczélra ajánlotta fel – remélhetőleg lehetővé teszi, hogy e magyar találmány teljes sikert arasson.