Bevezetik Magyarországon a defibrátor-módszerű gyártást

Új anyagok előállításával olcsóbbá teszik az építkezést

A magyar ipari delegáció svédországi tanulmányútjának első kézzelfogható eredménye máris jelentkezik: Szolnokon állítják fel az első defibrátor-módszerű műrost-lemez gyárat.

Ez a gyár elsősorban mezőgazdasági melléktermékeket, szalmát, kukoricaszárat stb. használ fel a műlemez gyártásához. Az új gyár évi kapacitása igen tekintélyes mennyiségű keménylemez. A gyárat két részletben építik ki. Az első berendezés kizárólag kemény és félkemény lemezek gyártásához alkalmas. A másik része a gyárnak szigetelőlemezeket állít majd elő hasonló mennyiségben. A szolnoki gyárat Bauman Lajos fanagykereskedő és Grundböck Béla építési vállalkozó létesíti.

Faipari és építőipari körökben rendkívül nagy érdeklődés nyilvánul meg máris az új gyárral szemben.
Nemcsak arról van szó, hogy egy teljesen új iparágat vezetnek be Magyarországon, hanem arról is – és ez a legfontosabb –, hogy az építkezést az új anyag felhasználása olcsóbbá és egyszerűbbé teszi. Az új gyárnak így szociális szempontból is rendkívül nagy jelentősége van. A Bornemisza Géza iparügyi miniszter elé terjesztett tervek szerint legalább négy ilyen gyárat állítanak üzembe Magyarországon.

A második rostlemezgyárat a jelek szerint a Latorca rt. létesíti Szolyván.
A Latorca elsősorban erdei termékekből kívánja a műlemezt gyártani. Mint köztudomású, a Kárpátokban a csehek felületes erdőgazdálkodása miatt rendkívül elszaporodtak a nyíresek. A Latorca ezt a faanyagot a műlemez-gyártásnál előnyösen tudja majd értékesíteni. Ezt a gyárüzemet is az előbbihez hasonló kapacitással építik meg. A két gyárhoz szükséges gépeket a Magyar-Svéd Kereskedelmi rt. anyavállalata, a Swedish Co. stockholmi cég szállítja.

A Svédországba kiküldött tanulmányi bizottság útjának másik nagy eredménye
ugyancsak a faipari vonalon mutatkozik meg: sikerült megállapodni a Defibrátor A. G.-vel a legmodernebb falepárló eljárás átengedésére. Az első ilyen legmodernebb rendszerű falepárolót ugyancsak a Latorca Rt. építi meg.

Ezenkívül a bizottság behatóan tanulmányozta
a mai valutaviszonyok ellenére is sikerül majd ezekből a modern gépekből nagyobb tételeket Magyarországra szállítani.