Sötét volt a világito – béka – beperelték a fővárost

Az utóbbi idők aktuális problémája, hogy az elsötétítés alatt előforduló villamosbalesetekért és egyéb, közutakon előforduló balesetekért ki tehető felelőssé. Nem egy kártérítési per indult már ilyen balesetekből a főváros és a Beszkárt ellen. Érdekes ítélettel fejeződött be most az egyik ilyen kártérítési per.

1938. október 2- án éjjel fél tizenkét órakor dr. Bossányi Péter autójával a Pozsonyi- uton robogott a Margithíd hídfője felé. Zimankós, esős éjszaka volt, a közvilágítási lámpák csökkentett fénnyel égtek csak, a 15 ös villamos Pozsonyi – úti végállomásánál lévő járdasziget ugynevezett világító békájában pedig egyáltalán nem égett a lámpa.

Dr. Bossányi Péter autója nekiment a világító- békának, annak buráját mintegy tizenegy lépés távolságra maga előtt tolta, az autó eleje és kormánykereke összezúzódott. Az autótulajdonos 3510 pengő kártérítési követelést támasztott a fővárossal szemben s keresetében előadta, hogy a főváros tartozott volna gondoskodni a járdasziget kivilágításáról.

A főváros azzal védekezett, hogy 1938 szeptember 28- án légoltalmi értekezlet volt, amely a feszült külpolitikai helyzetre tekintettel - hiszen a cseh hadsereget ebben az időben mozgósították és az akkori cseh határ mindössze hat repülőpercnyire volt a fővárostól- elrendelték az elsötétítést.

A világító-békák az utcai lámpákkal együtt automatikusan olthatók csak el s ezért volt a Pozsonyi –úti világítóbéka lámpája is kioltva.

Felperes azzal érvelt, hogy a világító- béka fényét nem azért oltották el, mert arra légoltalmi szempontból lett volna szükség, hanem mert a főváros nem gondoskodott arról, hogy az a közvilágítási lámpáktól függetlenül legyen kioltható.

Hosszu ideig tartó pereskedés után a budapesti törvényszék dr. Bossányi Pétert keresetét elutasította. Az ítélet indokolása szerint 1938. október 2-án a cseh mozgósításra való tekintettel csökkentett világítás volt elrendelve a főváros területén. A világító hirdetőoszlopok, nyilvános telefonfülkék és járdasziget- lámpák fényét teljesen kioltották, mert ezeket a központból nem lehetett kioltani. A világítóbékák eloltása szükséges volt, hiszen azok a fényt felfelé sugározzák.

Megállapította a törvényszék, hogy a főváros nem mulasztásból nem világította ki a járdaszigetet s épp ezért a balesetért nem is tehető felelőssé.

Bossányi az indoklás szerint autóját a megengedettnél sokkal nagyobb sebességgel vezette. Az ítélet kötelezte a felperest a világító-béka 158 pengő javítási költségének megfizetésére, helyt adva a főváros viszontkeresetének.