Léggömb üldözése automobilon

A Lipót Salvator főherczeg pártfogása alatt álló „Magyar Aero-Klub” fennállása harmadik évfordulója alkalmából „Turul” léggömbjével nemrég ünnepélyes fölszállást rendezett mégpedig ugy, hogy a léggömböt automobilok üldözzék. Ez az első ilynemű kisérlet volt hazánkban.

A feladat, melyet ezuttal meg kellett oldani, az volt, hogy: először a léghajó vezetője Budapestről számitva 150 kilométeren belül földre szálljon; másodszor az automobilon üldözők a léghajót a lehető legnagyobb gyorsasággal kövessék. A feladat akkor volt megoldottnak tekinthető, ha az üldöző a földreszállástól számított 15 másodperczen belűl helyre érkezik. Délelőtt kilencz órakor készen állot a Turul az elutazásra, közelében az üldöző automobilok foglaltak állást.

A 38. gyalogezred játéka közben megtörténtek a léghajós-posta előkészületek is: nem kevesebb, mint 2100 léghajós-képeslevelezőlapot írtak a vendégek s a léghajón elhelyezett postaszekrényekbe dobták.

Az üldözésben résztvevő automobil-utasok, Sigray báró, Born báró, Brüll, Jordán dr. voltak, részt vett továbbá a Spitz czég öt automobilja is. Mindezek a Turul felszállása után először körülszáguldották a lovagló-teret és azután megkezdték az üldözést. Az automobilok egyikén hölgyek is ültek, Szűts Andor miniszteri titkár neje és dr. Gosztony Mihály neje.

A Turul lassan haladt délnyugati irányban 3-500 méter magasságban a város felett; 30 perczczel az indulás után a kosárban ülők már hallották üldözőik töff-töff-jét, a kik a Kis-Tétény-Ercsi felé vezető úton rohantak.

Tíz óra 45 perczkor 1000 méternyire a Duna felett Promontornál átkelt a Turul. Majd midőn az üldözők már előbbre kerültek – Ercsi és Tétény közelében – a léggömb vezetője felhasználván a kedvező délkeleti légáramlást, ismét átkelt a Dunán 1400 méter magasságban,hogy kedvezőbb terep fölött haladhasson.

Az utazás déli irányban 1800-2300 méter magasságban folyt tovább; tornyosuló felhők részben gátolták a kilátást s az automobilok zaját sem lehetett hallani.


Tizenkét óra harmincz perczkor átláthatatlan felhőréteg képződött a Turul felett, míg alul gyönyörű kilátás nyílott.

Miután a kosárban ülők megebédeltek, a Turul-t 1200 méternyire sülyesztették és a dunamenti utakat figyelték meg. Minthogy automobilt nem láttak, a délnyugati áramlást kihasználva, ismét át akartak kelni a Dunán, hogy üldözőiket fölkeressék.

Ekkor messziről hallatszott egy automobil pöfögése s látcsövön át Brüll úr kocsijára ösmertünk, a mely nagy sebsséggel rohant a dömsödi úton; röviddel azután szívélyesen üdvözölték egymást a léghajósok és automobilosok. A további tazást megszakitották és egy óra 30 perczkor Dömsödnél simán földre szállott a léghajó sa kikötés helyén Brüll úrral Ochs, Wolfsgruber és Gaus tüzérhadnagy urak jelentek meg először.

Így hát a feladat, melynek értelmében két üldözőnek 15 másodperczczel a kikötés után helyre kellett érnie, félig meg volt oldva.

A léghajó összecsomagolása után a léghajósok és üldözőik Brüll úr automobilján Laczházán át Budapestre indúltak. Laczházán találkoztak a második automobillal, melyben Khun és Panos tüzérhadnagyok ültek. Ez az automobil Csepel-szigetén nagy nehézségekkel küzdött; megakadt a homokban s előfogattal kellett kivontatni jobb útra.

A többi automobil a Duna nyugati partján követte a léghajót. Bánó 8-ik huszárezredbeli és Gerhardt 44-ik gyalogezredbeli főhadnagyok automobilja elérte Ercsit.

Délután öt órakor Budapestre ért a társaság.

A léghajóról útközben kibocsátott, Dirner dr. tulajdonát képező négy potagalamb idejekorán hazaérkezett.