Mi újság?

Újabb hír Andréról

Andréról, a bátor léghajósról, ki két társával léghajón ment az éjszaki sark felkutatására, a naokban nyomot talált a Spitzbergáknál egy norvég kapitány. Ugyanis egy Krisztiániába érkezett távirat szerint Krämer, a „Marie” kapitánya egy tengerbe dobott palaczkra akadt, melyben Andrénak 1898 január havából kélt levele van.

André 1897 julius 11.én szállt föl a Spitzbergákról. Krämer a palaczkot a Spitzbergák ájszaki részén a Moffen nevü fennsikon találta. Hogy mi van a levélben, azt még nem tudni, mert a kapitány csak egy hónap mulva érkezik Krisztiániába.

Filozófia az orvostudományban

Dr. Horváth Kornél aradi orvos e czam alatt komoly tartalmú könyvet adott ki, melyben az orvostudománynak filozófiai alapjait igyekszik megvetni s filozófiai szempontokat és módszereket alkalmazva vizsgálja benne az aorvostudomány sarkalatos kérdéseit. Sok érdekes gondolat van a tartalmas könyvben, melyhez dr. Donáth Gyula egyetemi magántanár irt előszót. A Dobrowsky és Franke kiadásában megjelent kötet ára 2 korona.

A Természettudományi Közlöny

A Természettudományi Közlöny augusztus havi új száma igen rédekes tartalommal jelent meg: Entz Géza az állatok szinéről és a mimikriről értekezik, Pazár istván a buzási „Csodakút”-ról; Hollendonner Ferencz a szárított növények szinének megtartásáról; László Ede a Selas-rednszerű világitásról; Fodor Ferencz a selyemhernyó táplálkozásáról ír.

Ezekivül érdekes közlemények vanak még abaktériumok mozgásáról, egy kelet-afrikai nyílméregről, az illatok élettani jelentőségéről, srb.

A magyar királyi természettudományi társulat kiadásában havonként megjelenő füzeteket Wartha Vincze közreműködésével Csopey László és Paszlavszky József szerkesztik.

Egy magyar gróf léghajója

A léghajózásból ismert gróf Széchenyi Andorról, a ki jelenleg Párisban van, az a hír jött onnan, hogy ő és Mallet nevü társa uj léghajó szerkezetet dolgoztak ki, mely a léghajózásnál a mosern etchnika előnyét számbaveszi. A léghajó térfogata 800 köbméter lesz. Motorja húsz lóerőt tud kifejteni és szélcsendben óránként 35 – 40 kilométer sebességet lehet elérni vele.

A léghajó költségeit aláirás utján akarják előteremteni. Eddig 15.000 korona gyűlt össze. Az első kisérleteket gróf Széchenyi Andor 1905. tavaszán Bécsben szándékozik végezni.