Modern közlekedés

Önállóan, saját erejére utalva az ember csak igen alárendelt mozgási képességgel bír. Teljsen eltekintve a madarak bámulatosan fejlett repülési technikájától, már a nagyobb négylábúak is mind túltesznek az emberen, úgy hogy szárazon azoktól kellett kölcsön venni a „sebességet”, míg a vizen a szél nagy energiájából lopkodnak az emberek.

Ez állapotokon évezredeken át mi sem változott, a közlekedés nem javult lényegesen a legrégibb egyiptomi dynastiák uralmától a franczia forradalomig.

A mely pillanatban Watt a „tűzgépeket” magjavította és Fulton rendelésének „könnyü gőzgépre” eleget tehetett, megszületett 1802-ben az első gőzhajó; Stephensonnak már tovább kellett várnia, mivela szárazföldi közlekedés nagyobb könnyűségű motort kívánt és akkor is a laggondosabban kivitt útra, vassínre volt szüksége, hogy a nagy holtteher me ne ölje az egész ügyet!

Jól tudjuk, hogy az országúton való közlekedésnek is csak a könnyű motorrakellett várnia. Hisz hányan próbálták e dolgot a benzinmotorok ideje előtt!

Mindhiába, csak a Lenoir-féle gép javított formája: a remekül kivitt Daimler motor tette lehetővé az automobilt. Ma már a vasút sebességét is képes túlszárnyalni a modern benzinkocsi.

Ha mármiénk a föld és víz uralma, miért ne legyünk a lég urai is, gondolja magában száz és száz tervező és sóhajtva néz az ostoba varjú után,melynek oly ügyesen sikerült becsapni a levegőt.



Csakugyan érdekes, hogy valami titkot keresnek a repülésben az emberek, valami ravasz fogást, a min muljék az egész. Már pedig hiába! Az ügyeskedés egymagában nem elég ide. Erő kell holtteher nélkül. Hiszen ezt a természettan adatai is bizonyítják.

Ismeretes a légközlekedés két iránya: a motorballon és a repülőgép. A repülőgépnek még könnyebb motor kell, ezért nem is létezik; a motorballon szerényebb és már számbavehető sikerei vannak.

E téren a párisi Lebaudy páratlan áldozatkészségével érte el a legszebb sikereket. Nekünk magyaroknak ezideig nem volt vezető szerepünk a modern közlekedésügyben, melyben a németdaimler kzeményezése óta a francziák vezetnek.

Annál nagyobb örömmel constatáltuk azért a magyar automobil-kiállitáson, hogy a közlekedésnek a leglényegesebb része: a könnyü motor tekintetében kétmagyar mérnök Lorenz Wladimir és Viktor, a Lorenc és Lorenc budapesti czég tagjai, egy eddig lehetetlennek tartott dolgot valósítottak meg.

Új kétütemű motorjukat szerény súly és méretek mellett nagy erőkifejtés és ökonomikus üzem jellemzi. Ezen rendszer szerint kivitt és kiállitott egyhengeres ipati motor annyira egyszerű, hogy a lóerőegység előállitási költsége az eddiginek felére szállitható.