Az ungvölgyi vasut bérbevétele

Megirtuk, hogy az ungvölgyi vasut üzemét az államvasutak vették át.
Az átvétel egy bérleti szerződés alapján történt, mely azonban csak 1906. január 1-én lép érvénybe. A Nagybereznától az ország határáig épitendő állami vasut vonalát az államvasutak hálózatától elszigetelő és 44 kilométer hosszu ungvár-n-bereznai helyi érdekű vasut vonal az ungvölgyi helyi érdekű vasut részvénytársaság tulajdonában és önálló kezelésében állván, a helyi érdekű vasutvonalnak államvasuti kezelésbe vétele a vasuti üzem és forgalom egységességének biztositása érdekében vált szükségessé.

E célra két alkalmas megoldási mód kinálkozott.
Vagy az, hogy a helyi érdekű vasut az állam részére megváltassék s azután e pálya államköltségen másodrangu fővonallá átalakítassék, vagy az, hogy a helyi érdekű vasutat az állam bérbe vegye az engedélyidő egész hátralevő idejére. Ez utóbbi mód pénzügyileg kedvezőbbnek mutatkozott az államra nézve és ezért a kormány ezt választotta. Tájékozásul megjegyezzük, hogy az ungvölgyi helyi érdekű vasut üzleti számadásai szerint a vasut tuszta jövedelmei az utolsó hét évben következőleg alakultak meg: 

      1896. évben            163,066 K.  7.  f
      1897.     ’’                  168,685 ’’    26 ’’
      1898.     ’’                   170,617 ’’   26 ’’
      1899.     ’’                   193,907 ’’   43 ’’
      1900.     ’’                  192,837 ’’   10 ’’
      1901.     ’’                   196,330 ’’   20 ’’
      1902.     ’’                   198,045 ’’   98 ’’