A mozdonyok kéményéből jövő füst lecsapódásának megakadályozása (válasz)

Irta: Hosztiák János C., máv. felügyelő, fűtőházfőnök

A "Vasuti és közlekedési közlöny" f. évi szeptember hó 22-ről kelt 76. számában fenti cím alatt megjelent közlemény röviden beszámol azokról a kisérletekről, amelyeket a francia Compagnie d'Orleans vasut végzett a mozdony kéményéből kikerülő égéstermékeknek ugy az utasokra, mint a mozdonyszemélyzetre egyaránt kellemetlen, de különösen a vonat biztonságára gyakorolt káros behatásainak a kiküszöbölésére.

Egyuttal arról is értesít, hogy a kisérlet eredményekép a mozdonyokon alkalmazott szélterelő lemezek már az osztrák és német vasutak egyes mozdonyain is láthatók.

Téves volna e közleményből azt a következtetést levonni, hogy a feladat megoldásával magyar technikusok nem foglalkoznának. A szegedi fűtőháznál már több mint két éve folynak ez ügyben kisérletek.

A megfigyelés alatt álló füstterelő berendezés a szegedi fűtőház egyik mozdonyára felszerelve már kb. két éve van üzemben és ismertetését az "Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens" f. évi 3. száma közölte is már. E berendezés, mely időközben némileg módosult, a kitüzött feladatot kielégítően megoldotta.

A kéményből kiömlő füst a széltől és a sebességtől származó légáramlás behatása alatt füstterelő nélküli mozdonyoknál vagy a mozdony felett szétterülve elvonul, vagy még a mozdonysátor előtt lecsapódik. A megfigyelések azt mutatják, eltekintve a kedvezőtlen irányu és erősségü oldalszéltől, hogy a kéményfüst lecsapódását legfőképpen a kémény és a gőzkup között fellépő légörvénylés befolyásolja.

Továbbá a kéményből kiáramló fáradtgőz egymagában nem mindig elegendő a magával ragadott égéstermékeknek a kémény fölé való olymérvü emelésére, hogy azok már csak a mozdonysátor mögött csapódjanak le, amikor már sem a mozdonyszemélyzetet nem érik, sem a pályajelzők figyelését nem akadályozzák. A kisérlet alatt álló füstterelő berendezés ezen követelményeknek oly módon tesz eleget, hogy a kéményt jobbról-balról két-két tölcsérszerüen szűkülő és a hátsó felső széléhez huzódó csatorna veszi körül.

A belső csatornákba betóduló és a menetsebességtől eredő egyik légáram a kéményből kiáramló égéstermékek emelésére, a külső csatornákba áramló másik légáram a kémény mögötti légörvénylés ellensulyozására szolgál. Az oldalirányu szél kedvezőtlen hatását a tölcsérszerü csatornák felett elhelyezett egy-egy felfelé nyitott csatorna háritja el.

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kéményből kilépő égéstermékek megemelésének még az az előnye is van, hogy ezek oly magasan vonulnak el a mozdony, sőt kedvező légköri viszonyok mellett az egész vonat fölött, hogy a gőzkup, homokszekrény mögött fellépő légörvénylés hatásával külön számolni nem is kell. A tölcsérszerü, felülről nyitott csatornák pedig az oldalirányu szél hatásának csökkentésével megakadályozzák a füstgomolyagnak már a kémény fölött való szétterülését.

Értesülésem szerint a máv. igazgatósága a berendezéssel eddig elért kedvező eredményekre való tekintettel, annak szélesebb körben való kipróbálása céljából, több mozdonyra való felszerelését vette tervbe.