A "repülő" vonat

Nemrégiben számoltunk be Wiesinger svájci professzor világraszóló találmányáról, a háromszáz kilométeres sebességgel "repülő" vonatról, amely szédületes perspektívát tár a közlekedés jövője elé.

A korszakalkotó találmány modelljéről most újabb képet kaptunk Zürichből, amely nagyon szemléltetően mutatja be a jövő vasutát. Wiesinger tanár a repülő- és autómotorok, valamint a gőzlokomotívok és gőzgépek tanszékének a professzora a zürichi műegyetemen, melynek rektora dr. Niggli Pál, a világhírű tudós. Wiesinger 1903 óta dolgozik nagyszerű találmányán és ő volt az első, aki a propellermeghajtást vízi járóműre alkalmazta.

Már 1909-ben egy "propeller-függő-gyorsvonatot" konstruált, de ezt a  formát nem találta célravezetőnek a hozzá szükséges hídépítmények miatt. Jobbnak látta visszatérni a sínvasúthoz.

Háromszáz kilométeres óránkénti sebességgel két sínen járatni a vasutat: veszélyes feladatnak látszott. A tudós professzor erre is megtalálta a megoldást: a kerekek és a sínek ferdére állításával minden veszélyt kiküszöbölt. Wiesinger 1914-ben tért át a "repülő" vonat jelenlegi formájára, amelynek kivitele jóval olcsóbb, mint a függő vasuté.

A csodavonatot két repülő Diesel-motor hajtja, melyek közvetlenül a propellerek mögé vannak szerelve. Wiesinger professzor a kísérletek teljes befejezése után most látott hozzá egy nagy modell építéséhez, amelyben már utasok is helyet foglalhatnak és amellyel mindazokat a kísérleteket el lehet végezni, amelyek alapján a "repülő" vonatot üzembiztos állapotban át lehet adni rendeltetésének.

Remélhető, hogy néhány éven belül az összes kísérletek és előkészületi munkák befejeződnek és akkor megépül az első pályatest a háromszáz kilométeres sebességgel száguldó csodavasút számára. És akkor új korszaka kezdődik az emberi közlekedés történelmének...