A repülő vonat - A sínzeppelin megjavította a vasút sebességi világrekordját

Berlin, 1931 június

A kávéházak, mulatóhelyek egész éjszaka zsúfolva. Izgalomtól kipirult arcok, heves viták minden asztalnál. A vitákból sűrűn kihangzik egy idegenszerű, új szó: "Sínzeppelin". Egész Berlin ébren van ezen az éjszakán, az Under den Lindenen egyetemi egyetemi hallgatók, mérnökjelöltek vitáznak. Sikerül? Nem sikerül?

Senkisem akarja elmulasztani az alkalmat, hogy jelen legyen a legújabb csodajárómű, a dr. Kruckenberg által konstruált sínzeppelin megérkezésénél. Sorsdöntő próbaút ez, mely ha sikerül, az egész világ jelenlegi vasúti járóműveit használhatatlan ócskavassá süllyeszti.

A spandaui pályaudvaron ember ember hátán. Autók százai várakoznak. Rendőrkordon. A tömeg izgatottan zsibong. Megérkezik az első távirati jelentés: "a csodajárómű elindult Hamburgból és 200 kilométeres, vasúti járómű számára eddig elképzelhetetlen sebességgel útban van Berlin felé."

Páratlan kísérlet ez, melynek rendkívüli fontosságát a Német Birodalmi Vasutak teljesen átérezték. Ilyesmi talán még nem is fordult elő a vasút történetében. A Reichsbahn Németország egyik legforgalmasabb vonalán hosszú órákra teljesen beszüntette a vasúti forgalmat. A menetrend ezen az éjszakán nem érvényes Németországban.

Jönnek a távirati jelentések a közbeeső állomásokról. Az ezüstös gépcsoda elképzelhetetlen sebességgel átrobogott. Repülőgép kíséri. Minden hasonlat csődöt mond a sínzeppelin sebességének jellemzésére. Hiszen a legnagyobb vihar sebességét is két és félszer felülmulja.

Hallatlan izgalom az állomáson. S az első távirati értesítés után másfél órával felbömbölnek a megafónok: "a sínzeppelin perceken belül megérkezik, kérjük a közönséget, hogy fegyelmezetten viselkedjék."

Azután a Hamburgból való elindulástól számított pontosan egy óra 38 perc elteltével az ezüstös óriási hal berobog a síneken a spandaui pályaudvarra. Lenyűgöző látvány, egetverő éljenzés köszönti. Először a szakállas, komolykülsejű feltaláló dr. Kruckenberg, aztán felesége s a többi utasok, köztük a Reichsbahn egy kiküldött mozdonyvezetője szállnak ki.

A mozdonyvezető mintha kissé rezignált lenne. Hogyne lenne az, a világ leggyorsabb mozdonya lassan döcögő omnibusz a csodajáróműhöz képest, melynek ezen az első próbaúton óránkénti átlagos sebessége 170 km. volt, de az út egyes szakaszain 230 kilométeres sebességgel futott, magasan túlszárnyalva az eddigi vasúti világrekordot.

A járóművet és a feltalálót újságírók serege veszi körül. A sínzeppelin alumíniumtestén vérfoltok. Talán katasztrófa történt?

- Nem - magyarázza a feltaláló - néhány bogár és néhány madár a próbaút ártatlan áldozata. Halálra zúzta őket a náluknál gyorsabb csodaszörny.

Dr. Kruckenberg most rövid előadásban elmagyarázza a repülő vonat konstrukcióját. Az eddigi szárazföldi járóművekkel szemben a sínzeppelin forradalmi újítása: a motor nem a kerekeket hajtja, hanem a járómű propellerét. A propeller hallatlan gyorsasággal vágja a levegőt s a levegő hajtja az egész járóművet.

Olyan ez, mint egy szárazföldi motorcsónak és rendkívüli sebességek elérésére képes. A sínzeppelin áramvonalazása következtében a szél, melyet száguldása kelt, valósággal visszanyomja a sínekre, mert máskülönben valósággal a levegőbe repülne.

Hatszáz lóerős motor hajtja a propellert, az egész járómű súlya: 18.580 kg. Gumicsapágyazású kerekeken száguld, az utasok egyáltalán nem éreznek zökkenőt. Berendezése rendkívül kényelmes. A belépő egy hallszerű helyiségbe jut, elől 12 személyes fülke nemdohányzóknak, hátul 12 személyes fülke dohányzók számára. Huszonhat méter hosszú a repülő vonat. Óriási ezüsthal.

Hogyan képzeli dr. Kruckenberg a jövő szárazföldi közlekedését. A nagyobb városokból akár félóránként indulhatnak majd sínzeppelinek. Néhány év mulva már általánossá válik ez s lassanként kiszorítja majd a pöfögő füstös lokomotívokat.

Ilyen ezüsthalak száguldanak majd a vasúti síneken. Gyors, biztos és olcsó közlekedés lesz ez, mert már az első próbaútján kevesebb benzint fogyasztott, mint az autó ugyanezen a távolságon.

A jövő? Tíz óra alatt eljuthatunk Budapestről Párizsba. A sínzeppelin úgy közlekedik majd, mint a közönséges villamos. Egy pipa dohányt elszív az ember és máris megérkezett Bécs városába. Egyébként pénteken hajnalban már menetrendszerű útra indult a sínzeppelin Berlin-Düsseldorf között.